onsdag 11 mars 2015

Dyrt, intressant och barnvänligt?

Jag var på riktigt bra humör i morse. Lämnade Malin på dagis. Emilia får vara hemma ännu en dag med sin förkylning... Men det är på gränsen... Det där läget när barnen är för sjuka för skolan men för friska för att vara hemma...

Humör är inte lika bra just nu... Jag har fått remiss för att skaffa inlägg till skorna, för att få ordning på mina fötter... Så idag tog jag mig kragen för att ringa och kolla vad det innebär och kostnad... Yeay... 1700-2000 kr kostar själva inläggen. Lägg sen till att jag måste skaffa nya skor, både ute och inne... Jag borde inte bli förvånad. Jag var förvarnad att det skulle hamna på dessa summor... Men det är ändå grymt irriterande. Jag tycker det är sjukt dyrt! Speciellt som det i infobladet står så fint att om jag hade fått remiss för att ortopediska skor så hade det varit halva priset... Remissen jag har fått, som inte visar mer än att jag behöver inläggen, gäller i fem år... Jag misstänker att jag kommer få leva med dessa inlägg...

Jaja, jag är pms-ig och extra känslig... Jag visste vad som väntade... Tror jag egentligen stör mig mest på att jag måste tänka efter mycket mer vilka skor jag sätter på fötterna än innan... Även om kostnaden är sjuk...

Källa
Men det är inte bara surt idag... Jag och Emilia har kollat en stund på en film om handen. Riktigt intressant. Det började med att det klagades, via mail, från föräldrar i Sebastians klass om att eleverna hade fått se en film där man dissekerade en människas arm. Jag hittade filmen dom hade sett och kollade på den själv. Visst, dom dissekerar en vuxen människas arm. Det är enbart en arm med i bild. Just klippen när dom öppnar upp huden är väl inte jätteroliga men ändå inget konstigt. Tror alla mina barn har kollat förlossningstv med mig. Där skär man upp magen och plockar ut barn liksom... ;)

Scenerna när man faktiskt skär i armen är inte jättemånga och det är inga konstigheter med dessa. På ett tydligt och sakligt sätt förklaras det vad som görs och hur det fungerar. Men framför allt är det en väldigt lärorik film då det händer så mycket mer än bara dessa scener. Och just det, problemet var att eleverna dessutom skulle få fortsätta se filmen om foten med.

För att återkomma till Emilia... Hon hörde när jag och Sebastian diskuterade filmen. Bland annat kom vi fram till att vi nog inte hade haft diskussionen om dom hade fått se samma film fast med animerade klipp istället... Det handlade om att det var en död arm. Så när Sebastian gick iväg till skolan frågade Emilia vad vi hade pratat om. Jag förklarade och hon ville se filmen. Så vi satte oss och tittade. Hon tyckte det va lite läskigt just när snitten i armen gjordes men inte i övrigt. Och hon sög åt sig informationen. Tittade på sin egen arm och provade att göra rörelser som gjordes på filmen... Hade det varit på svenska eller om hon hade kunnat läsa hade vi nog sett klart filmen utan problem.

Sen kan jag tycka, och fick medhåll från ett håll i alla fall, att barnen inte är små längre. Dom fyller 13 år i år. Dom ser på tv. Dom kollar på film. Dom spelar spel. Man kanske inte dissekerar armar och fötter (där det inte ens förekommer blod) men annat som kanske inte är så vettigt för barn att se. Jag vet bara hur jag bemöttes när jag ifrågasatte att en stor del barn i klassen spelade 18-årsspel i paddorna... Det var liksom inget konstigt. Men det här... Jaja, det blir nog bra! Själv ska jag kolla på fot-filmen sen.

Men det får bli sen. Nu är dagens alla samtal avklarade så nu ska jag ge mig på skolarbetet ordentligt. Och humöret är redan bättre. Det hjälpte att skriva av sig...

1 kommentar:

  1. Skönt att få skriva av sig ibland :) hoppas det löser sig till det bästa kram

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...