onsdag 11 februari 2015

Mensen - en självklarhet?

Igår kväll såg jag ett klipp från Nyhetsmorgon om mens. Det handlade om riklig mens, vad som räknas som rikligt och vad man kunde göra.
Det normala var att behöva använda en normaltjock binda ett par tre dagar för att sen klara sig med trosskydd. Oj! säger jag bara! Jag som har levt med nattbindor dygnet runt.

Sedan jag fick mens har jag haft forsränning varje månad. Minns hur jag blodade ner lakan och kläder i tonåren. Skaffade p-piller innan det var dags för sex bara för att minska mensen.
Jag har svårt att säga om mensen förändrats efter förlossningarna. Först provade jag med kopparspiralen. Det kändes som jag blödde mest hela tiden i perioder med den. Dessutom tålde jag den inte.

Sen Malin var bebis har jag en hormonspiral och den har nästan helt tagit bort mensen. Men jag är lite fundersam över hur jag blir i kroppen av den.

Jag har sista tiden funderat och kommit fram till att jag lika gärna skulle kunna ta ut spiralen och sterilisera mig istället. Jag ska inte föda fler barn. Det vet jag med säkerhet. Men.... Jag vill verkligen inte ha tillbaka mensen. Det är så skönt att knappt märka av den.

Jag har från fler och fler håll blivit tipsad om att bränna slemhinnorna. Jag har läst på lite och pratat med en vän som gjort det. Det lockar. Kanske det är nåt för mig. Jag ska ju ändå inte ha fler barn. Kanske skulle ta mig tid att ringa till gyn för mer rådgivning.

1 kommentar:

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...