söndag 14 december 2014

Vem är den skyldiga?!

Det här med fotoförbud... I fredags var det luciafirande hos Malin. Sen i höstas har kommunen infört totalt fotoförbud. Det innebär att dom två bilder jag har visat på Malin den här veckan bryter mot deras fotoförbud. Båda tagna i hallen på förskolan på enbart Malin. Men vi får inte ta såna bilder längre. Det är inte okej. För det kan finnas barn med skyddad identitet och vi bryter mot pul... Enligt informationen som delades ut. Lite snedvridet i mitt tycke...

Jag frågade i fredags om jag kunde få bilder på Malin från förskolan, från luciafirandet. Jag vill visa för hennes pappa hur fint det var. Han kunde tyvärr inte närvara. Och det var så fint! Den fröken jag pratade med blev lite ställd.

Jag har frågat förut om fotografering av sådant barnen har skapat. Inga barn i bild alls. Det är inte heller okej.

Jag köper hela biten med att man inte ska publicera bilder på andras barn utan tillåtelse. Självklart förstår jag.

I fredags var det några föräldrar som filmade luciatåget. Och bröt mot reglerna. Vilket ledde till att det kom upp en lapp med hot om att ställa in luciafirandet i framtiden. Så jäkla tråkigt.
Först och främst tycker jag att personalen på ett trevligt sätt kunde ha påmint om fotoförbudet innan allt började. För säkerhets skull. För att undvika situationen. Sen kan jag tycka att det kanske inte är hela världen att fota i mörkret när man knappt ser nåt. Men det är jag. Det blir tråkigt åt två håll. Men allra tråkigast tycker jag hotet om inställd lucia är. Vad hände med att prata med varandra?!

En annan mycket viktigare detalj. Viktigast av alla. Det är hur folk beter sig med foton. Varje vecka ser jag vänner på Facebook och i andra sociala medier som publicerar bilder på andras barn. Det är från förskolor, från skolor och framför allt från en massa idrottsevenemang av olika slag. Barnen spelar matcher och hela lagen visas.

För oavsett vad jag tycker om förskolans regler är det ju faktiskt vi vuxna som skapar dessa. Med vår ignorans för att skydda barnen. Att jag väljer att publicera bilder på mina barn är mitt, och makens, val. Men om du som läsare publicerar en bild på mitt barn har inte jag valt det.

Om jag kollar på mina barn när dom tränar, är på match, sjunger lucia i skolan eller vad det än må vara är det mitt ansvar att inte dela bilder på deras vänner!

Tar jag en bild är det mitt ansvar att antingen visa bara mitt barn eller sudda ut/täcka över barnen bredvid.

Det är dessa situationer som skapar fotoförbuden. Inte pul. Inte den skyddade identiteten. Det är vuxna som inte visar hänsyn! Jag vet att jag klagar. Mest för att jag blir sur på att man skyllt så mycket på pul. På ett felaktigt sätt. Men då skapar jag en konversation med personalen på förskolan. Och trots att jag tycker att mycket är fel i kommunens fotoförbud skulle jag inte publicera bilder på andras barn utan tillåtelse.

Tänker du efter när du publicerar bilder på andras barn? I luciatåget, på matchen, på kalaset i det egna hemmet, från leklandet? Där har vi den största boven i dramat!

3 kommentarer:

  1. Jag tänker alltid efter när jag lägger upp foton där det är andra människor med. Luciafirandet på jobbet blev en bild utan huvuden så är det ju ingen som jag visar upp iaf, om det är mycket folk någonstans kan jag på sin höjd fota ryggarna på dessa människor, och jag fotar (nog nästan) aldrig i folksamlingar överhuvudtaget. Kram

    SvaraRadera
  2. sen tycker jag att detta med fotoförbud är helt fel väg att gå. Mina barn är ju så pass stora att när de gick luciatåg på dagis så fanns inte alla socialamedier, så deras luciabilder sitter i deras album. men dom tycker fortfarande att det är roligt att titta på dom ibland, kolla på sina gamla barndomskompisar och liksom minnas dagistiden (och skoltiden). Allt detta blir ju förstört nu om man aldrig får fota längre när något sker på dagis eller skola. Hur man skulle kringgå att ingen lägger upp bilder utan tillåtelse har jag inga förslag på - men jag tycker det är väldigt synd att det ska bli sånt liv om någon vill fota sitt barn i luciatåget. Kanske skulle personalen kunna fråga runt först vad alla föräldrar vill och så får väl typ alla föräldrar skriva under något papper där de godkänner (eller inte godkänner) att deras barn blir fotade av kanske andra föräldrar. Kram vännen

    SvaraRadera
  3. Så synd att man inte får fota tycker jag kram Diana

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...