tisdag 4 november 2014

Är jag en sån där hemsk mamma?!

Idag är det många tankar som snurrar i huvudet. Har läst artiklar om föräldrar som bara klagar på skolan men aldrig ser sina egna barns brister. Är jag en sån mamma? Jag kämpar för fullt just nu med att få skolan att förstå att jag vill ha information om vad mitt barn ska göra i skolan, vilka läxor och prov som är inplanerade. Är det så fel att jag vill veta det när han går i sjätte klass?

Självklart förstår jag att det är barnen som ska ta ansvar för sitt skolarbete men samtidigt tycker jag att jag som förälder ska ha rätt att få information om läxor och prov. Eller finns det nån oskriven regel att barnen från en viss ålder ska klara allt med skolan själva och att informationen till föräldrarna tar slut då?

Vi föräldrar får hela tiden höra från lärarna i skolan att vi ska kolla i barnens ipads för att se vad dom gör för skolarbeten. Prata med barnen om vad dom gör i skolan. Att vi ska logga in på barnens konton för att kunna hitta läxor. Det är inte lätt, jag har provat, från min egen dator. Jag hittar inte det jag söker. Om nu skolan så gärna vill att jag ska kolla vad mitt barn gör - varför ska det då vara så svårt att kunna meddela vilka läxor och prov som är inplanerade? Det skickas (ska skickas) veckobrev. Vilket alla lärare ska göra. Det kan ju inte vara svårare för lärarna att maila sina kollegor inför veckobreven än det är att meddela eleverna.

Är jag en hemsk mamma som tjatar på skolan om att jag vill ha information om läxor och prov? Gör jag fel? Vad tycker ni, ska informationen till hemmen försvinna vid en viss ålder?


2 kommentarer:

  1. Nej det tycker jag inte att du är. Tycker i alla fall att du som förälder ska få reda på sådant upp till högstadiet. Då är ju barnen större och får ta mer eget ansvar men fram tills dess tycker jag att skolan ska informera om det och skicka ut veckobrev

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag känner också att informationen borde ges utan att vi som föräldrar ska tjata. Kan känna lite att information om läxor är mitt verktyg som förälder för att finns som stöd för barnet.

      Radera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...