onsdag 5 november 2014

Jag är världens sämsta mamma...

Jag försökte kolla upp det här med läxorna igår... Ringde till och med Skolverket för att försöka få lite kött på benen. Läxor finns inte reglerade, det är frivilligt för skolorna att dela ut dom. Men hon jag pratade med tyckte att information om läxor kunde hamna under föräldrars rätt att få information om barnens skolgång. Får se vad skolan säger sen. Ska kontakta dom igen...

Ringde även datainspektionen. Jag har inte varit överens med skolan om sättet dokument delas i Google Drive. I mitt tycke ska inte alla elever i klassen kunna läsa alla klasskompisars dokument. Vi föräldrar har dessutom blivit rekommenderade att logga in på barnens Drive-konton för att få inblick i vad som händer i skolan och för att söka efter läxor. Vilket betyder att även jag som förälder ser allt alla andra elever i klassen har skrivit. Och det gäller inte bara ett ämne. När jag tog upp detta med lärarna menade dom på att inga känsliga uppgifter finns och att barnen är tillsagda att inte klicka på varandras saker... Inte ens att elevernas utvärdering av dom själva inför utvecklingssamtalen ligger öppet spelade någon roll. Så fel i mitt tycke. Vilket alltså fick mig att ringa datainspektionen. Och jag fick rätt. Det kan till och med vara så att inte ens alla lärare har rätt att se vad som händer i dom olika ämnena...

Och samtidigt, skolan uppmanar oss föräldrar att ta del av skolarbetet, att vara delaktiga. I mina ögon det bästa sättet att bli delaktig att vi gör läxorna tillsammans!

Jag kom inte längre än så igår. En stor del av dagen gick åt till att söka information. Mitt eget skolarbete blev lidande. Vilket är en aning stressande. Och sen slåss jag med känslan att hela situationen kring skolan är mitt eget fel. Att jag är en dålig mamma som inte har lärt mitt barn att ta tillräckligt med ansvar för sitt skolarbete... Jag är en sån hemsk förälder som skyller på skolan och ser inte mitt barns fel och brister... Eller?! Oavsett vilket är humöret och självkänslan i botten just nu. Jag önskar att jag bara hade kunnat dra täcket över huvudet igen idag...

1 kommentar:

  1. Du är inte en dålig mamma. Jag tycker det verkar som att skolan inte går ut med tydlig information. Och när skolan (läraren) kommer på att infon visst skulle ut så blir det försent när infon väl kommer. Och det är absolut inte ditt eller ditt barns fel. Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...