måndag 15 september 2014

Dagen efter valet...

Dagen efter det stora valet. Facebook svämmar över. Folk kräver svar. Hur kunde Sverigedemokraterna få så mycket röster. Den ena kommentaren elakare än den andra. Idioter och rasister är några av alla som beskriver sd-anhängare. Jag tror inte det bara handlar om det.

För några veckor sen hörde jag en partireklam på tvn. Jag stod så jag inte såg vad som visades. Det som sades lät vettigt. Ett parti jag kanske kunde rösta på. Kände igen rösten som pratade. Kollade och såg att det var Jimmie Åkesson. Så nä, det partiet fick inte min röst.

Men jag känner nånstans att man inte bara kan skrika idiot och rasist. Det går djupare än så. Man måste se till helheten. Även om det finns rasister både som röstade på och i Sverigedemokraterna så handlar det inte bara om det.

Jag tror att det gäller att se det i ett större perspektiv. Vad fick folk att rösta på sd? Missade övriga partier nåt? För som sagt, jag tror inte det bara handlar om rasism...

Och nä, jag röstade inte på Sverigedemokraterna. Kommer inte att göra heller. Men jag kan inte döma alla som röstade på dom som idioter eller dumma i huvudet. Däremot tycker jag att det är sjukt att partiet fick så mycket röster...

Hoppas ni förstår mina tankar... ;-)

1 kommentar:

  1. Enligt vissa valbarometrar (eller vad de där testerna nu heter) så skulle jag enligt dom rösta på SD. Tror det var mitt svar om försvaret som gjorde att det tippade över åt det hållet. Nu skulle jag aldrig rösta på SD för jag gillar inte deras ideologi, men jag röstar inte på M heller på grund av deras ideologi. Men jag tror att ropa rasist och outbildad idiot bara undergräver missnöjet som gjort att SD fick så många väljare. För jag tror att det är ett stort missnöje som gror och detta missnöje kan inte bara tigas ihjäl utan måste lyftas fram och diskussionerna måste tas nu! Diskussionerna i de valfrågor som SD gått framåt i som inte tas på allvar och inte diskuteras "öppet" av något parti...

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...