tisdag 31 december 2013

Året som gått 2013!

Januari
Året började med töväder som sedan gick över i riktigt vinterväder med mycket kyla. Även inomhus var det kyligt. Så kyligt att vi fick bråka med hyresvärden nästan hela månaden. Dessutom hittade vi mögel på väggen i vardagsrummet. Skostrul - jag hade så mycket otur med skorna att det kändes som ett skämt. Vi valde skola till Emilia - när blev hon så stor? Och så fyllde jag år!





Februari
Vi fryser vidare hemma... Det är en följetong... Även möglet blir en följetong där allt tar sin lilla tid. Jag väljer att njuta medan alla andra syndar. Vädret bjuder på vårkänslor och vi bjuds också på en massa sjukdom. Sportlovet passerar. Jag köper en läcker väska! En massa pluggande hinns med det med.



Mars
Plusgrader på termometern i början ändras till en lång kylig vintrig vår... Jag åker på öroninflammation och Emilia åker lilla vasaloppet och hamnar i tidningen. Kycklingskola och ännu mer bråk med hyresvärden. Vi möblerar om, alla barn i ett rum och vuxna i ett. Allt för att slippa sova i det mögelskadade rummet. Möglet saneras. Till slut...






April
Påsken firas. Med både påskkärring och påskkatt. Synen kollas och tydligen är jag gammal nu - progressiva glasögon skaffas. Och våren dyker äntligen upp! Jag skriver mitt första högskoleprov! Valborg firas in tillsammans med mina små scouter som tänder brasan.







Maj
Köar på bolaget för lite Tjockhult. ;) Bokklubbar ute till havs och premiären för årets första bara armar sker redan i första veckan. Barnen badar!!! Jag drabbas av en rejäl pollenallergi i ögonen... Balkongen blir min lilla oas. Och vi kan äntligen börja känna att vi inte fryser längre! Terminens sista lektioner går av stapeln. Vi kollar lägenheter och jag blir med en rosa läckerhet!




Juni
Sommarens lektioner avlöser varandra i ett rasande tempo. Matte 3 intensivt är intensivt. Skolavslutning. Barnvagn och skötbord rensas bort!!! Midsommar firas efter en extremt tumult vecka. Månaden avslutas med besked om att vi får hela hallen och vardagsrummet omtapetserade efter allt strul med mögel!





Juli
Startar med tapetsering av hall och vardagsrum samtidigt som vi åker på semester. Jag tar även semester från sociala medier. ;) Vi tackar nej till ett radhus. Väl hemma igen blir det en massa möblerande och rensande. Jag bloggar om livet i båten. Vi kalasar för både Emilia och Malin. Och flera andra!




Augusti
Jag börjar skolan igen. Grabbarna likaså. Och Emilia börjar skolan!!! Håret får återfå sin röda färg igen efter att ha varit rött sedan julen. Årets mammabloggkryssning går av stapeln och även bästa barndomskompisens födelsedagsfirande! Vilka skavsår jag fick!! Tony och jag dricker champagne. Livet får en ny vändning.






September
En operation för Malin blir tack och lov inte nödvändig. Foten får klara sig. Vi äter kyckling med öl i baken och skaffar ny soffa! Hösten kommer smygandes och visar sig med frost i slutet av månaden. Jag skaffar körkortstillstånd! Dessutom möblerar vi om igen. Det blir toppen den här gången! Och Sebastian fyller år! Emilia får äntligen börja på handboll och scouter!





Oktober
Bloggmiddagen går av stapeln! WOW! Jag bor på hotell för första gången! Sjukgymnastens gym blir mitt sällskap två gånger i veckan. Hyresvärden dricker champagne och jag får bråka om sjöar. Den gamla sodastreamern byts ut mot en ny. Snön skapar panik - som vanligt... Skolan kräver små experiment och dom levande ljusen får ta över. Högskoleprov nummer två skrivs och stormen härjar. Båten hamnar på land.




November
Skolan börjar bli stressig. Emilia och Oskar bjuder på trerätters! Ett tåg spårar ur och vintern dröjer... Vi tillbringar en kalashelg i Göteborg med bland annat ett besök hos dinosaurierna. Torsdagsfikat är ett härligt inslag i mörkret. mobilen får sig en nära döden-upplevelse men tar igen sig. Dockor halshuggs på barntv och julen flyttar in. Vi firar Tonys födelsedag!



December
Snön kommer på blixtvisit. Jag kämpar på med skolarbetet och lyckas få till det till slut! Jag vinner korv. Får bråka om trasig jacka. Allt löser sig till det bästa och familjen har snart alla skor och ytterkläder klara för riktigt vinter. Vintern uteblir... Oskar fyller år! Jag julbakar för fullt. Både mat och godis. Vi firar jul med svägerskefamiljen och får ett toppendygn! Barnen får vinterleksaker och snön fortsätter utebli. Mellan jul och nyår firas en överraskande 50-årsfest på bästa sätt! Året avslutas med en toppenvinst!!!!



Sammanfattat
Året började med en massa kyla - i dubbel bemärkelse. En stor del av tiden gick åt till att bråka med hyresvärden. Kylan hade sitt grepp om oss länge, länge både inne och ute. Våren blev härlig med sitt varma väder och det badades redan tidigt i maj.

Sommarens mattekurs tog all energi i kombination med att hinna med midsommar. Men bra blev det. Både matten och midsommar! Hela sommaren blev bra men det var lite tufft när vi funderade på radhusets vara eller inte vara.

Augusti innebar skolstart och det var lite ångestfyllt att följa med Emilia första dagen i skolan! Hur kan min lilla tjej har blivit så stor. Dessutom tog Tony och jag ett beslut som förändrade saker i våra liv. Positivt! Hösten följde med fullt upp i skolan och brist på svampplockande. Malin fick en sticka i foten som höll på att leda till operation. Det var skönt att hon slapp det.
Hösten i år är hösten som aldrig tog slut. Fortfarande nu när året tar slut har vi meterologisk höst.

Det här är dessutom året när jag lärde mig att sushi är bland det godaste man kan äta. ;)

Året har varit ett bra år. Negativt har bytts till positivt! Jag är positiv inför nästa år och avslutar det här året med att känna mig nöjd!
 
 
2014
Jag hoppas först och främst att vi får lite vinter så barnen kan inviga sina nya julklappar. Under våren kommer jag att läsa in mina sista gymnasiepoäng. I maj kommer jag att ha ett fullständigt gymnasiebetyg, vilket jag inte haft innan. Där efter kommer en spännande ny tid att börja. Jag ska hitta ett jobb och jag behöver hitta en ny utbildning - om det är det jag ska göra!
GOTT NYTT ÅR!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...