onsdag 7 augusti 2013

Middagstips!

Igår provade vi ett nytt recept här hemma. Jag hittade det hos Lilith och det var så gott att jag måste dela med mig av det! Att det dessutom var riktigt lätt att laga till gjorde ju inte saken sämre. ;o)
Jag bytte ut gräddfilen till turkisk yoghurt och gjorde min vanliga tzatziki som jag sen lade ner kräftstjärtarna i. Prova, det var verkligen jättegott!

Stekt torsk med kräfttzatziki
400 g torskfilé
900 g fast potatis

½ gurka
170 g kräftstjärtar i lake
1 vitlöksklyfta
1½ dl gräddfil
salt och peppar
½ dl vetemjöl
2 msk smör eller margarin
1 citron

Tina fisken.

Skala och koka potatisen.

Riv gurkan grovt och pressa ur vätskan. Låt kräftstjärtarna rinna av och grovhacka dem. Pressa vitlöksklyftan. Blanda gurkan med kräftor, gräddfil och vitlök till en kräfttzatziki. Smaka av med salt och peppar.

Skär fisken i portionsbitar. Krydda dem med salt och peppar och vänd dem i mjölet. Stek i matfettet 3-4 minuter på varje sida.

Skär citronen i klyftor.

Servera fisken med potatis, kräfttzatziki och citron.

2 kommentarer:

  1. Ja det är helt klart en av mina favoriträtter. Kul att du också gillade det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegott! Maken gillade det han med. Barnen sa att dom gillade det men hade inte smakat på tzatzikin. ;) Ska rota runt lite mer hos dig efter roliga recept. :)

      Radera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...