måndag 4 mars 2013

Tankar kring barn och Facebook

Lite mer funderingar här i bloggen...
Hur resonerar ni kring det här med Facebook och barn? Är det okej att göra så som vi har gjort, skapat egna facebookkonton till barnen trots att dom inte har åldern inne? Varför eller varför inte?

För vår del handlade det om att barnen (grabbarna) ville spela Farmville, precis som deras föräldrar. Tony och jag tyckte inte det var superskoj att dela med oss av våra spel hela tiden. Vi såg inget negativt i att barnen fick spela själva. Och samtidigt som dom spelade fick dom lära sig en massa engelska ord, då spelen är på engelska, och det handlade bland annat om att köpa frön och växter, att plantera dom för att sen skörda och sälja. Det var inte bara att leka utan dom fick tänka efter samtidigt. Även om dom inte förstod allt.

Numera, nästan två år senare, spelar dom inte Farmville längre men en massa andra spel. Vilket vi är medvetna om. Och nä, det är ju inte en massa nyttospel. Å andra sidan är det spel som maken och jag håller koll på. För lösenorden till grabbarnas facebook sköter vi och vi spelar en hel del av dessa spel själva. I övrigt använder dom Facebook till att chatta lite med klasskompisar och familj. För mig är det ett sätt att kunna hålla lite koll på vad barnen gör vid datorn. Jag vet ju själv hur Facebook fungerar till skillnad från en del av dom barnsiter som finns.

Hur gör ni andra som har barn på Facebook? Låter ni era barn se allt ni skriver själva? Har ni barnens kompisar på era Facebook? Och hur gör ni med sekretessinställningar? Är barnen privata eller synliga?

Ni som inte anser att det är okej med Facebook till barnen, använder ni Facebook mycket själva? Och är era barn stora eller små?

Resonerar ni likadant kring Instagram? Är det okej för barnen att ha Instagram? Skall kontot i så fall vara öppet för alla eller ska det vara låst? Här hemma har vi inte behövt fundera på Instagram ännu då telefonerna pojkarna har inte klarar av uppdateringskraven för det. Så vi får ta den frågan när det blir aktuellt. Men nä, jag kommer nog inte vara negativ till det. Men det kommer vara låsta konton och med krav på vad för slags bilder det är okej att posta.

7 kommentarer:

  1. Vi har låtit båda grabbarna som inte har åldern inne att ha både fb och instagram , vi har dom inte låsta och vi följer allt dom gör. ser vi något vi inte gillar pratar vi med dom och förklarar och missköter dom sig blir dom av med sina konton och kanske även dator och mobil.
    Har även endel av deras vänner på fb och instg.
    Själv tänker jag mej för innan jag skriver status då jag har alla mina barn och andras ungar där och vänner jag kanske inte lita på sådär värst mkt.
    Tycker det är bra så som du säger de lär sig väldigt mycket engelska =)

    SvaraRadera
  2. Jag ser ingen anledning att låta mina barn utsättas för den hysterin av exponering som sociala medier medför. De kommer hamna där tids nog ändå och det finns ingen anledning att stressa dit. Stora blir de oavsett om vi vill eller inte.

    Spel på engelska finns att tillgå utan att man behöver hänga ut sitt liv offentligt.

    SvaraRadera
  3. Mina tjejer har både FB, Instagram och två av dom även varsin blogg. Inställningarna är inställda så att ej alla kan se, precis som min egna är. Instagram är öppna konton. Jag har barnen som vän och dom har mig och sin pappa som vänner på FB och ja dom får se alla mina uppdateringar. Det är delvis därför jag ibland är väldigt kryptisk i mina uppdateringar eftersom allt som gäller familjen inte behöver visas men man ibland vill "skriva" av sig lite. Jag har inte döttrarnas vänner på Fb det är ju deras vänner och faktiskt inte mina vänner, känner att jag behöver en gräns där faktiskt. Man måste inte vara vän med alla på FB anser jag... Kram vännen

    SvaraRadera
  4. Jag har inte behövt fundera i dom banorna än men jag känner lite som du där och jag är ju lite sån att jag tror att för mycket förbud skapar bara lusten att höra de mer för barnen och då har vi vuxna ingen chans att veta vad som försigår istället..!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är röka och supa okej med eller? Och sex? Köra bil? Rösta? För vi ska ju inte förbjuda våra barn att ägna sig åt vuxensaker? Fb har åldersgräns av en anledning.

      Radera
  5. Mina har nog inte reflekterat så mycket över det, eftersom åldersgränsen är så självklar. De har sett när lilla aktuellt tagit upp det och då har vi pratat om varför de här åldersgränserna finns osv. Hos mig handlar det inte så mycket om förbud utan att följa de regler som finns för att i förlängningen lära barnen inte bara att följa regler utan även varför de finns.

    SvaraRadera
  6. Min dotter är 9 år och har flertalet gånger frågat om hon kan få skaffa Facebook då många av hennes kompisar har konto, men jag har sagt nej. Hon har inte åldern inne och hon har inget behov av att ha ett konto där. Ex så har hon en far som skriver många icke barnvänliga statusuppdateringar vilket inte hon behöver se. Tror inte många vuxna tänker på vad dem skriver på ex Facebook, dem "glömmer bort" att även små ser vad dem skriver. En inte så fin skilsmässa visade sin värsta sida då pappan i familjen skrev ut på fb att mamman varit otrogen och det var därför dem skulle skiljas, pappan var kompis på facebook med båda sina döttrar i 10 års åldern. Spela spel kan dem göra på barninriktade sajter så som moviestarplanet // Lisa

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...