onsdag 23 januari 2013

Samtal med HGF

Efter att ha frusit halvt ihjäl i morse när jag skulle kliva upp, och konstaterat att det var mer än -15 grader ute, så ringde jag Hyresgästföreningen. Tyvärr fanns det ingen från mitt kontor på plats redan då men det ringde upp en trevlig kvinna när jag var på väg till skolan.

Hon berättade att man visst kan söka hyressänkning. Man gör det från första dagen man har felanmält. Frågan är bara vad som står hos Nynäsbostäder om när vi har anmält. Jag har ringt och klagat sen i oktober men dom har ju hela tiden skyllt på att dom håller på med ventilationen... Ja, ja.. Vi kommer i alla fall att stå på oss och säga att det gäller från oktober. Skulle man sen få igenom sina krav så finns det schablonbelopp att utgå ifrån. Och man får pengarna i efterhand när felet är åtgärdat.

Jag frågade dessutom om vad som är en vettigt lång tid att hålla på och felsöka och mäta. Hon sa att en mätning från tisdag till fredag var fullt normalt och inte alls konstigt. Så vi får helt enkelt bita ihop och gilla läget. Yeay! *stor ironi*

Hon sa också att hyresvärden skulle se till att vi inte fryser under dom felsöker och att dom i så fall får lämna element till oss. Och så lade hon till lite fint att vi skulle se till att höra med värden om att dom ska stå för den extra elkostnaden. Så idag ska jag ringa och be att få svart på vitt att dom faktiskt kommer stå för den kostnaden.

Dessutom sa hon att sånt här kan ta tid. Om dom upptäcker att felet är sådant att dom inte kan göra något förrän till sommaren då dom kan stänga av värmen för alla andra så ska vi acceptera det och så ska vi istället få annan värme (element) under tiden...

Vi kan inte heller kräva ett annat boende under tiden utan värden ska se till att vi har en temperatur som är okej.

Att vända sig till miljökontoret för mer hjälp sa hon att det inte behövdes eftersom värden redan håller på och felsöker...

Så med facit i hand. Vi får frysa vidare till värden lyckas lösa problemet... Jag känner mig helt grinfärdig känner jag nu... Det är allt annat än roligt att bo i vår lägenhet just nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...