onsdag 12 september 2012

Fruktens vara eller icke vara

Jag var på föräldrarmöte i Oskars skola igår kväll. När vi kom upp i klassrummet pratade hans klassföreståndare om det här med att äta frukt i skolan.

Från det att barnen började i förskoleklass har vi fått höra att barnen ska ha en frukt med sig varje dag. När Oskar fick den här läraren förra året ändrade hon så att barnen fick äta frukten på rasten i stället för på lektions tid, mycket för att det tar en stor del av lektionen. Det ska skalas, bytas, delas. Igår berättade hon igen att hon har denna regel och lade dessutom till att hon tycker så synd om dessa barn som aldrig får med sig någon frukt. Hon tycker inte att dessa barn ska få sitta i klassrummet varje dag och känna sig utanför, eller att dom andra eleverna ska känna sig tvingade att dela med sig.

Jag tycker det är så bra tänkt av henne. I Sebastians skola sa dom att barnen borde ha med sig frukt för att orka hela dagen, nästan som ett krav. Och dom äter frukten på lektionstid. På det föräldrarmötet gav man resonemanget att det inte handlade om många kronor i veckan, så alla borde ha råd.

Men om man har två, tre, fyra eller fler barn i skolan samtidigt då? Då handlar det inte om ett par kronor längre... Och har man en redan ansträngd ekonomi så kanske dessa "få kronor" kanske hellre läggs på frukostbröd eller middag på bordet...

Hur resonerar ni kring detta? Är det rätt av skolan att kräva frukt varje dag?

8 kommentarer:

  1. Det är ju för barnens skull. För att de ska orka, precis som läraren sa. De lärare jag pratat med ser en stor skillnad i resultat bland de barn som har frukt eller något annat med sig, och de som är utan. Och frukt har man råd med om man prioriterar rätt. Vi har existensminimum och Maja har alltid två frukter med sig, plus att under eftermiddagen går det minst tre frukter till. Så det blir ca 35 frukter i veckan. Köper man efter säsong blir det inte dyrt. Igår köpte jag 3 kg äpplen för 30 kr och 2 kg päron för 30 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag köper ändå inte att alla har råd. Det räcker med att ett par skor går sönder, eller att ett läkarbesök dyker upp för att det ska bli problematiskt, eller att man behöver betala en fritidsaktivitet för att hela budgeten ska spricka.

      Jag har inget emot att skicka med barnen frukt, men jag vill inte behöva ha dåligt samvete den dagen dom inte har det.

      Radera
  2. Det får inte säga "måste" men "borde" är ju en sanning.
    På mina barn förskola sa de förut "ska" ha en frukt med sig på utflyktsdagen. Men nu har de ändrat till att säga att de kommer alltid ha äpple eller päron till barnen men om barnet vill ha någon annan frukt med sig så får föräldrarna gärna skicka med barnen det på utflyktsdagarna. (2 x dagligen på vanliga fruktstunderna har de apelsin, banan o dyl oxå)
    Enligt lag får skola inte begära ofta återkommande utlägg från föräldrarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra initiativ av dagis! Hos oss tog dom bort möjligheten att ta med frukt själv när föräldrarna började skicka med smörgåsar...

      Radera
  3. Linus och Simon ska ha frukt med sig varje dag...
    (De har det också som ett krav, och har "fruktstund". De går ut med att det ska vara FRUKTstund men ändå är det okej att vissa av barnen har macka med sig istället..?)

    Frukt är dyrt idag! Vi ser alltid till att vi har några frukter hemma för den som vill ha, men det kan faktiskt vara tufft att skicka med 10 frukter i veckan - till skolan! :/

    Kan tillägga att våran ekonomi är "ganska knaper". Sista veckan innan bb är det här med "fruktandet i skolan" ett himla pussel...
    Mest retligt... vet du vad det är? Att den ena av grabbarna oftast inte äter sin frukt utan tar fram den ur väskan 3 dagar senare då t.ex. en banan blivit brun - "Oj, du.. den här vill jag inte äta nu"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det surt när dom inte äter upp frukten!

      Och det där med mackastrul hade vi på dagis. Dom äldsta barnen fick ha med ryggsäck för att öva inför skolan. I början sa personalen frukt och vatten. Sen råkade någon benämna det som fika och då minsann kom det mackor och kakor. Fast det gällde frukt.
      Efter det bestämd dagis att stå för frukten själva.

      Radera
  4. Ja detta med frukt är ju en återkommande visa varje år..

    Personligen har jag inget emot att skicka med en frukt till skolan...

    Men ikväll på föräldramötet i Linneas klass så tog jag upp det som du själv tagit upp här.. att det finns föräldrar med MKT ansträngd ekonomi och det inte alltid funkar med detta eviga penninglämnade... frukter hit och dit.. och allt annat vad det nu än må vara..

    Ikväll i vår klass var det redan en mamma som började planera för att ungarna skulle göra en klassresa i femman??
    Och hon tyckte att vi alla skulle lägga 200:-

    Ja.. herre gud.. tycker skolorna ska plantera lite fruktträd :) Men å andra sidan så är väl någon djävel där och stjäl all frukt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men shit, vad ska hon samla ihop till för resa?! Jag är så tacksam att vi inte har behövt tänka på sånt.

      Jag tror ibland att folk glömmer bort att det finns såna som faktiskt inte alls har råd.

      Jag skickar gärna med frukt, men som jag skrev ovan, jag vill inte behöva ha dåligt samvete den dagen dom inte har med. Oavsett anledning.

      Radera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...