onsdag 19 september 2012

Den stora skräcken är här! Hur gör du?


Nu är det dags igen, tidigare än vanligt. Lapparna sitter uppe i hallarna på dagis och ångesten är stor. Vad jag menar? Magsjukesäsongen har börjat. Jag hoppas den här omgången magsjuka på dagis dör ut snabbt och att det dröjer månader, eller ännu hellre, år till nästa omgång infinner sig. ;o) Jag har nog nämnt förut att jag har stoooor ångest när det kommer till magsjukor va?

Hur resonerar du kring det här med magsjuka...?
Om en är sjuk, är alla hemma eller bara nån? Är det skillnad på skolbarn och dagisbarn?
Hur länge håller du barnen, och dig själv, hemma och hur tänker du om 48-timmarsregeln? Varför eller varför inte?

Jag då? När vi har magsjuka är dagisbarnen hemma. Alla. Allt för att minimera smittorisken. Däremot skickar jag grabbarna till skolan. Jag inbillar mig att skillnader i miljöer gör att magsjuka inte sprider sig lika lätt i skolan som på dagis, där barnen leker mer tätt inpå varandra och har mer leksaker. Är det en en riktigt hemsk variant av kräksjuka kan även grabbarna få vara hemma och oftast är även maken hemma.

Och när det gäller 48-timmarsregeln är jag stenhård. För det är faktiskt så att du smittar upp till 48 timmar och även om du själv hade en mild variant av magsjukan så är det inte säkert att den du kanske råkar smitta får en mild variant. Här hemma har vi en i familjen som kräks sjuttielva gånger medan vi andra kan klara oss på en eller två kräkningar... Alla reagerar vi olika, även på den milda varianten...

Däremot kan jag meddela att jag inte tror på att överanvända handsprit vid magsjuka. Vi använder det sällan och oftast bara precis när det är som värst här hemma... Eftersom spriten inte dödar viruset så hjälper det inte att bara sprita händerna. Det viktigaste är att tvätta händerna noga med tvål och vatten. Spriten används sen för att inte locka dit nya bakterier. Så jo, är man noga med tvål och vatten räcker det långt.

Och förutom att jag stör mig på alla som fuskar med 48-timmarsregeln så stör jag mig på alla som tänker "det var ju bara en gång, det kan inte vara magsjuka!" Eehh joooo, det kan visst vara magsjuka med endast en kräkning. Och varför resonerar man så om man vet att en massa andra barn på tex dagis är magsjuka?

Eller bottnar mycket att fusket med 48-timmarsregelen och "mitt barn/jag är inte sjukt"  bara i rent egoistiskt tänkande - att lönekuvertet är viktigare?

13 kommentarer:

  1. Huuuuuaaaa vi har redan haft lösslappar uppe oxå.. och nu är vi "skyldiga" till vattkoppelappen ;)
    Men jag håller nog ganska så hårt på 48 tim regeln med magsjuka.. men samtidigt tänker jag som dig med förskola/skola...
    Det är ju faktiskt en "tätare" miljö på dagis än på skola...
    Och JAAAA tvätta händerna = A och O!!!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra nån resonera som mig! :o)

      Och jag längtar efter vattkoppelapparna... Fyra barn å ingen har haft det ännu...

      Radera
  2. Magsjuka går på barnens dagis, eller gjorde förra veckan o veckan innan det. Mina barn brukar inte drabbas men Hannah fick ont i magen och kräktes 2 ggr i fredags.
    Jag hämtade båda barnen när de ringde om dottern. De sa att jag inte behövde hämta Benji men jag sa att det är lika bra för man vet ju inte om han oxå var smittad.
    Hannah fick feber sedan på kvällen men kräktes inte mer. Febern var borta på lördagen och Hannah jättepigg men hade det varit dagisdag så hade båda barnen fått vara hemma de 48 timmarna iaf. Man vet ju aldrig och det är dumt att riskera andra barns hälsa!

    Ingen av oss andra i familjen drabbades dock, skönt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar också hemma båda i det läget. Finns ingen anledning att låta den ena vara kvar anser jag. Dom kan ju ha blivit smittade samtidigt ju...

      Radera
  3. Nu när Maja går i skolan så får jag inte hålla henne hemma om Leo är sjuk. Leo får gå till dagis även om Maja är sjuk eftersom han inte fixar rutinavbrott som kommer hastigt, det har dagis själva godkänt. Så det blir ju automatiskt så att är bara ena sjuk så går den andra ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju inte så lätt att ha skolbarn hemma på samma sätt som dagisbarn...
      Vad skönt att ni har en vettig överenskommelse när det gäller Leo. Kan förstå att det är svårare i en sån situation för dig.

      Radera
  4. Först kommer lössen, sedan avlöses det med magsjukan,,,,När ska barnen vara i skolan/dagis, Vi som jobbar där är inte hemma, vi får spy och klia oss nbäst vi vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast hittills har jag inte varit med om att löss har samma hemska spridning som magsjukan. Av nån underlig anledning är man nogrannare med löss än magsjuka..

      Radera
  5. Jag tycker du resonerar klokt - men får man ens hålla skolbarn hemma för att yngre syskon är sjuka?
    Vi är nästan så att vi börjar köra på 72 timmars regel här, för 48 timmar verkar inte vara tillräckligt i den här familjen. Så absolut - jag är galet hård där, hur trist det än må vara när man får ställa in saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att ni kör på 72h... Jag som har kräkfobi tänker 48h att bli frisk och sen ytterligare 35h för nästa att kunna bli sjuk...

      Radera
  6. Säger bara en sak: Guuuud va skönt det är att inte ha små barn!!! Men tänker på alla er som drabbas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi! Ja, jag längtar till den dagen då barnen klarar magsjukebiten i stort sett själva. ;o)

      Radera
  7. Ja du Linda..jag tycker det är jätte svårt o ja har ju komenterat denna sak flera ggr..!! 48 timmar gäller vid vinterkräksjuka och 24 vid "vanlig" magsjuka de e drektiv vi fått på jobbet från våra läkare i kommunen..!! Sen är de ju väldigt svårt att avgöra vad som är vad men vi som drabbades av vinterkräksjuka förra året och som aldrig haft det kan nu snabbt avgöra om de vi drabbas av i framtiden är vinterkräksjuka eller vanlig magsjuka de kan ja garantera!!:)
    Jag håller alltid cazper o cazzandra hemma om någon av dom är sjuka mitt samvete säger att ja inte kan lämna den ena om jag är hemma med den andra ja jag är löjlig;)..
    Cazper har alltid o gör fortfarande kunna kräkas efter han druckit ätit och såå så där vet ja faktiskt skillnaden på om han kräks en gång för att han är magsjuk eller om det är för att han är magsjuk...
    Men som du skriver visst vore det toppen om alla tog sitt ansvar och höll sina barn hemma 24/48 timmar efter sista kräkningen diarren ..Men tyvär ja e nog inte där än inte på grund av löne kuvertet för det är så tunt ändå mest för samvetet mot mina kollegor :(

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...