onsdag 26 oktober 2011

Måltidsmåttet än en gång

Jag sa ju att jag skulle testa måltidsmåttet på lite "vettigare" mat än en pitabrödsrätt.
Det fick bli med pasta, hotdogs och grönsaker.

Det som inte syns är en liten skvätt vinäger och salladskrydda.

Vinkeln för att det ser lite skumt ut med måtten, då den gröna egentligen är störst!
Mängden sallad är ca 1/2 tomat, en bit gurka, lite paprika och lite sallad.
Det var precis att två hotdogs fick plats = 100 gram
Och pastan blev ca 2 dl.

 Jag lade upp på tallriken som jag brukar lägga upp, det som syns här ovan är det som jag inte orkade!!!

Och som synes på tallriken så äter jag inte några minimini-portioner!

Jag tycker fortfarande att det är ett jättebra verktyg men det är för stor mängd för mig! :o)

8 kommentarer:

  1. jag tycker det ser ut som det är väldigt mkt kolhydrater med det där måttet...? kanske ska va så?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte jämfört om det exakt stämmer med rekommendationen på tallriksmodellen, men enligt den är det ju en hel del kolhydrater.

    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Tallriksmodellen/

    Ska försöka ta en bättre bild sen, för det måttet är ju mindre än det med grönsaker.

    SvaraRadera
  3. Oj det såg ju ut att rymma massor i måtten. Ska man äta allt?

    SvaraRadera
  4. Tania - jag tror det mer är en riktlinje att man inte bör äta mer än så!

    SvaraRadera
  5. Ser ju ut som man får äta sig mätt ialafall skulle vara bra för mig som e sååå dålig på allt som har med grönsaker och protein och göra:)!!

    SvaraRadera
  6. Jag rekommenderar att du tar bilderna rakt uppifrån istället så man ser den rätta skillnaden på storleken.
    (Mrs Besserwisser har talat, fniss)

    SvaraRadera
  7. Martina - ja men jag veeeeet! Tänkte bara inte på det när jag tog bilden ju. ;o)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...