tisdag 25 oktober 2011

Jag har provat Måltidsmåttet!

I slutet av augusti när jag var på mammabloggkryssningen vann jag ett måltidsmått som sen dess har leget här hemma och stirrat på mig! Det har nästan varit så att jag har skämts över det...
Maken har ett flertal gånger frågat om jag inte ska prova det...
Så idag fick jag för mig att testa det!

Vi åt kycklingkebab, grönsaker och tzatziki i pitabröd. Mums! Jag vet redan hur mycket jag orkar av den maten men lade upp i måltidsmåtten.
 Den gröna är för grönsaker och hade jag fyllt den helt hade ingen annan i familjen fått några grönsaker idag... Den orange är för kolhydrater och mitt pitabröd passade perfekt där i när jag delade det på två. Det blåa är för protein och det fick plats 7-8 stycket kycklingkebab-bitar i den. Den lilla gula är för sås och fick smaskig tzatziki i sig.
Som synes på bilden så är den mesta salladen kvar i skålen. Visst, nu åt jag mindre mängd sallad än rekommenderat men dels hade jag inte orkat allt, dels fick det inte plats mer i pitabröden. Det räckte med 4 kebab-bitar och ca 3/4 av tzatzikin.

Jag ska självklart prova måltidsmåttet på lite mer "vanlig" mat som tex pasta men efter idag misstänker jag att jag äter lite mindre portioner över lag än detta mått är i. Inte för att det gör mig  nåt. :o)

Jag är jättenöjd och rekommenderar andra att prova! Dom finns att bland annat att köpa på apoteket eller online.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det verkar som det är lite för lite protein i och för mycket kolhydrater men det kanske fungerar ändå, jag går ju bara efter vad min hälsocoach sa till mig och alla fungerar ju iofs på olika sätt.

    SvaraRadera
  2. Köpte ett sånt till min mamma här omdagen :)! Hon har dock inte provat de än hon håller på med massa alevo!! nu!

    SvaraRadera
  3. Sara - bilden är lite missvisande, proteinmåttet ser mindre ut än det är.
    Och mängden kolhydrater är den som rekommenderas i tallriksmodellen.
    Idag ska jag prova med pasta, så får jag se om den visar mycket eller lite...

    Virre - berätta vad hon tycker sen!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Jag såg det här på apoteket i förra veckan och tyckte det var en smart idé att rekommendera för mina kunder, då det gått i mål och många tycker att et är svårt att uppskatta hur de ska dela in sin tallrik. :)

    Fin blogg!
    mvh
    jennysviktigaliv.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Jenny - det enda jag upplever med det är att det är lite väl stora portioner. I alla fall för mig! :o)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...