torsdag 21 april 2011

Barnvagnsmentalitet på bussen

Ibland blir jag så otroligt förvånad över hur det är att åka buss för personer med barnvagn.
Här på landet går dom olika bussarna en gång i timmen vilket gör att det ofta är trångt att åka med barnvagn.
Jag själv har många gånger fått vänta på nästa buss och går ofta till en tidigare hållplats än centrum eller stationen.

Oskar och jag sitter på bussen nu. Rätt vad det är ropar föraren och frågar om mamman som vill ombord kan få hjälp. Vilket hon självklart får! Men. Ett stort men! Hon vänder vagnen så hon står på marken och håller i handtaget så mannen som hjälper till får lyfta upp på ett betydligt svårare sätt!
Och tro inte att det slutar där...

Vid nästa hållplats ser jag en kvinna sucka att hon inte kom med. Konstigt tänker jag. Det klev ju bara på en vagn.
Vänder mig om och tittar. Kvinnan som fick hjälp ombord har ställt vagnen så den tar upp två platser!!! Och ingen ansats att hjälpa till!
När jag upptäcker detta försöker jag hjälpa kvinnan utanför men dörrarna stängs precis. Jag trycker på öppna knappen utan att nåt händer och vrålar till föraren att stanna. Ingen reaktion. Springer då fram (vi sitter längst bak) och säger till föraren att hon får plats.
Han svarar att hon får ta nästa buss!

Jag blir upprörd över den första kvinnans ignorans, över förarens ignorans både mot mitt vrål på bussen - det kunde ju ha hänt nåt - och mot hans dåliga bemötande mot en resenär!
Det är verkligen inte lätt att åka buss med vagn!

Dessutom klev hon av med vagnen åt fel håll, hon fick först med handtaget i en hand. OCH barnet i den andra!!!!

Och varför kan inte förarna, för dom är många, stanna vid trottoarkanten istället för minst en halvmeter ut????

6 kommentarer:

  1. Men gud så fult! Busschafförer kan vara så otroligt tröga och otrevliga! Det är även här i Östersund. Jag kan ibland vara rädd för dem till och med för man vet ju aldrig vad de säger!
    Vi har samma problm med barnvagn på bussen här. Mkt vagnar, lite plats :(

    SvaraRadera
  2. Min syster fick se hur bussdörrarna stängdes om sin 2-åring när hon klev av för att ta ombord vagnen med den minsta. Hon skrek och vevade så till slut så stannade chauffören och öppnade dörrarna så hon kunde kliva på med vagnen. Det var en skräckladdad upplevelse.

    SvaraRadera
  3. emma - Ja, bussföraren var väldigt otrevlig i tonen. Och visst är det jobbigt när man inte får plats med vagnen?!

    Gudrun - jag har varit med om att dörren stängst när jag släppt av Emilia och Sebastian men hade Oskar och vagnen med Malin kvar på bussen och bussen dessutom tänkte åka iväg. Även den gången fick vi vråla för att få stopp på bussen.
    Oskar tycker fortfarande, över ett halvår senare, att det är läskigt att åka buss när det är mycket folk...

    SvaraRadera
  4. usch vad tråkigt att han ska känna så. Borde ge förslag till regeringen att busschaufförer BÖR gå en charmkurs!

    SvaraRadera
  5. Oj, var du upprörd när du skrev det? :-) Gör en korrläsning..... Men:

    "Våra bussar" går ju bra mycket oftare, men vissa tvärförbindelser med buss kan vara krångligare med barnvagn. (Åker aldrig buss numer pga syskonvagnen)

    Det värsta jag såg var en kvinna med barnvagn, vi var 3 st som hade knött ihop våra vagnar (på tiden jag hade singelvagn) minns inte hur länge vi hade åkt, men ett antal stationer, en längre sträcka.

    Så passerar bussen en hållplats där det står en till kvinna med barnvagn. Och vagnsplatserna är fulla. De andra kliver på och denna kvinnan blir kvar. Det är en bra bit kvar av linjen.

    När bussen börjat rulla plingar en av mammorna med barnvagn för att gå av NÄSTA STATION!?!? Som var ca 700 meter längre bort.

    WTF!? Kunde hon inte klivit av och promenerat sen korta sträckan, och gett platsen till kvinnan som uppenbarligen skulle resa längre än henne.

    Jag skriver inte det jag tänkte........... *censur*

    SvaraRadera
  6. Emma - ja, ibland undrar man hur folk som jobbar med service tänker!

    Skrotis - hehe... Det sista skrevs i bländande solsken precis när vi klivit av bussen. ;o)

    Och jodå, det där har jag med varit med om. Lika fult och irriterande!!!

    Och jag åker knappt buss med singelvagn ens på vissa sträckor. Älvsjö-Ikea är en sån där sträcka man underviker i samband med BB eller lön i barnsvagnstider... :-S

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...