onsdag 26 januari 2011

Endast för icke handikappade

Fick en såååååå fin present av Skrotmamman och Martina i lördags. Jag har fått en timme hos en dietist! Jag har bokat dag och tid och går och längtar nu. Känslorna kring att träffa henne är många. Läskigt, roligt, spännande, skrämmande...
Medan jag väntar på rätt dag läser jag två böcker om att lära sig att äta rätt. På rätt sätt. Utan en massa måsten och tabun. Den första boken; Ät allt - hellre nästan rätt än exakt fel (Gisela van der Ster Wallin/Anna-Carin E Lindeskog), har gett många nya tankegångar. Och även tanken att en del av mina egna tankar inte är så konstiga som en del vill få mig att tro. Det om något känns så himla bra.
Bara en sån simpel sak som att standardrådet till mig "sluta äta godis" inte alls behöver vara ett måste för att få ner vikten. Eller att det inte alls är fel att äta naturligt fett eller socker istället för dom "lätta" alternativen!!!

På ett ställe i boken är det så väldigt bra skrivet om fett. Dom påpekar att vi bland annat i medierna får lära oss att olivolja är "nyttigt livsmedel" med sina 100% fett medan standardmjölk skall undvikas trots sina ynka 3% fett... Det var en ganska bra tankeställare.
Likadant så beskriver dom hur hjärnan faktiskt behöver socker men ändå så ska vi lära oss att inte äta socker i var och vartannat äta-rätt-reportage!
Jag har precis läst klart boken och har en hel det att fundera på... Kommer nog läsa den igen med.

Och så nåt helt annat. Toaletter. I köpcentrum. Vem bestämmer vem som får besöka vilken toalett? I förra veckan var jag i Forum Nacka. Skulle byta blöja på Malin. Så långt okej om man bortser från att sensorlampan va inställd på typ 30 sekunder... Så den slocknade flera gånger under ett vanligt blöjbyte. När jag var klar tänkte jag passa på att gå på toa själv och tog sikte på handikapptoaletten för att kunna ta med Malin in. Men se det gick inte. Den var låst, avstängd. Jag fick lov att bli insläppt på den andra kundtoaletten med en massa bås och även där var hälften av båsen avstängda!!! Fick lämna vagnen utanför båset. Inte kul. När jag gick därifrån såg jag att det fanns en handikapptoalett även där. Låst. Avstängd.

Igår var jag och Emilia i Skärholmen centrum. Vi behövde gå på toaletten. I med femman i grinden och sikte på handikapptoaletten så vi skulle få plats båda två. Men nä, det gick inte. Låst. Inte upptaget. Låst!!! Mannen vid entrén pekade in bland båsen. Jag orkade inte bråka.
Men, egentligen, vem är dom att avgöra om jag ska gå på handikapptoaletten eller inte?! Vad är det som säger att det syns på mig om jag behöver en handikapptoalett??
Jag störde mig verkligen på det här! Nån annan som råkat ut för detta?

5 kommentarer:

  1. fast i skärholmen finns väl en toalett inne i blöjbytar rummet också... eller har jag fel. var ett tag sen jag använde barnvagns och blöjbytarrummet. och jag har använt handikapptoan där med barnen flera gånger. men de kanske börjat med att låsa den numer.

    Jag tycker den som har behov av en stor rymlig toalett ska få använda den. SEn har handikappade företräde då de inte har nåt val.
    Tex så finns ju oftast inte handfat i de vanliga båsen. När jag har mens och ska göra rent menskoppen behöver jag ett handfat nära toan. eller om man har barnvagn eller flera barn man inte kan lämna utanför med sig. osv osv

    SvaraRadera
  2. Näe - det är inte lätt att ha barnvagn med sig - eller att vara handikappad - för jag tycker att det "ofta" är stängt/låst eller trasigt...

    Jag var grymt irriterad när jag var på Borås tågstation i höstas - för handikapptoaletten var trasig - och på den enda fungerande toaletten så hade ett helt dagis ställt upp dörren och så skulle alla 20 barnen in och kissa - sen skulle fröknarna kissa och diskutera med varandra först - och det var 5 andra personer som stod i kö med benen i kors och inte fick komma in på toaletten... suck! Till slut fick vi andra låna personaltoan ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Andrea - var finns det skötrum i Skäris? Vi var på toan under restaurangerna.

    Det sjuka i det hela är ju att det inte behöver synas på en person att den har behov av en handikapptoalett.

    Petra - ånej, det är ju bland det jobbigaste som finns när det blir så!!! Allra helst ska man ha med sig ett eget kissnödigt barn då med. I det läget har jag många gånger gåt ut, om man kunnat, och kissat barnen i en buske. ;o)

    SvaraRadera
  4. Haha... men nu var det jag som var kissnödig och tänk om polisen tagit mig för uppseendeväckande beteende utanför stationen =D

    SvaraRadera
  5. Hehe... Jag såg det nästan framför mig. ;o)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...