fredag 7 mars 2014

Kan man vara ute för lite?

Jag vet att jag har skrivit om det förut men det är viktigt för mig och jag tar upp det igen... Vad? Utevistelserna på förskolan. (Ja, jag börjar blir gammal, jag skriver förskola... ;) Eller ja, det är nog en del annat än bara själva utevistelsen jag funderar över...
Jag vet att det inte står något specifikt i läroplanen för förskolan om utevistelser men samtidigt finns det utredningar, bland annat gjorda av socialstyrelsen, som visar på att barn mår bättre av att vara ute. 

Nu är jag nyfiken på hur det fungerar på andra förskolor. 

Hur mycket är barnen ute varje dag? Förmiddag och/eller eftermiddag?
Har ni utelämningar? Hur fungerar det i så fall? 
När har man samling med barnen på förskolor som har utelämning? 
Och vet ni hur det är med morgonmöten för pedagogerna? Har man det varje dag eller bara vissa dagar? Vad tycker ni om dessa?
Kan all pedagogisk verksamhet ske både inne och ute? Vad kan inte ske ute?

Många frågor... Men jag vill veta. Hur fungerar det på andra ställen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...