tisdag 17 december 2013

Recept julgodis

Lovade att dela med mig av helgens godisrecept. Slänger in dom lite snabbt så kan ni göra nåt roligare än det jag ska syssla med - naturkunskapsprov i sex timmar...  Hörs till kvällen...
Ischoklad (ca 45st)
100 gram kokosfett
100 gram (mörk) choklad

Smält kokosfettet och blanda sen ner chokladen. Smält ihop till en jämn smet.
Häll upp i ischokladformar.

Jag experimenterade och provade med polkakross i den ena och lakritspulver i den andra. Den med polka lade jag krosset i formarna och hällde sen på chokladen. Lakritspulvret blandade jag ner i smeten.

Ischoklad med kanel (ca 35st)
100 gram choklad
50 gram kokosfett
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk kanel

Smält kokosfettet och blanda sen ner chokladen. Smält ihop till en jämn smet. Rör ner vaniljsocker och kanel. Häll upp i ischokladformar.

Kolaflakes (ca 30st)
50g margarin
1dl socker
2msk kakao
3msk sirap
2-3 dl cornflakes

Koka upp alla ingredienser utom cornflakes. Jag kokar det ett par minuter.
Blanda ner cornflakes i kola smeten. Klicka upp på bakplåtspapper eller i små bullformar.

Chokladflakes (ca 50st)
150 gram blockchoklad
3dl cornflakes

Smält chokladen och rör sedan ner cornflakes. Klicka upp i knäckformar.
Detta recept kan också varieras i all oändlighet. Blanda ner russin, smaksätt chokladen. Prova dig fram!

Julkola
4msk margarin
2dl socker
1dl sirap
4msk kakao.

Kokas upp alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Låt sedan sjuda i 7 minuter utan omrörning. Häll upp kolan i en oljad plåt. Låt svalna ett par minuter och klipp sedan i lagom stora bitar och paketera i smörpapper som kolor.

Polkachoklad
50 g polkagrisar
250 g vit choklad
2 msk kokos
rivet skal från 1 citron

Krossa polkagrisarna, jag krossade i mortel.
 Smält chokladen och blanda sedan ner polkakrosset och kokosen. Bred ut i ett tunt lager på smörpapper. Strössla över den rivna citronen. Vill man kan man blanda citronen i chokladen med. Bryt i bitar när det stelnat.
 
Rockyroad
200 gram choklad
2 st dubbeldaim
1,5 dl salta jordnötter
1,5 dl pistagenötter
1,5 dl minimarshmallows
 
Krossa daimen. Grovhacka nötterna. Smält chokladen och rör sen ner 2/3 av daim, nötter och marshmallows. Bred ut på smörpapper. Toppa med resten av godiset och nötterna. Låt svalna och dela sedan i bitar.
 
Det fanns massor med olika recept på det här godiset så jag kombinerade ihop det jag kände passade. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...