torsdag 21 november 2013

Recept Saffransostkaka

Igår provade jag för andra gången att göra egen saffransostkaka. Mums vad det är gott!!! Och receptet blev genast efterfrågat så här kommer det!

Saffransostkaka
3 ägg
2 msk strösocker
3 dl mjölk/grädde
0,5 dl vetemjöl
1 dl mandel, hackad eller i flingor
500 g keso
0,5 g saffran (1 påse)

* Sätt ungen på 175 grader.
* Stöt saffranen med lite av sockret.
* Vispa ägg och socker poröst.
* Rör sedan ner vetemjöl, mandel, saffran, keso och grädden. Blanda till det blir en jämn smet.
* Häll i en smörad form och grädda sedan i
70 minuter.

Servera med vispad grädde och sylt eller bär.

Vill man inte ha saffran i är det bara att strunta i det.

Jag har missat att handla mandel båda gångerna jag har gjort ostkakan. Första gången blev den ganska blöt direkt efter gräddning så igår provade jag att minska grädden till 2,5 dl istället och resultatet blev jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...