lördag 12 oktober 2013

Får man säga till andras barn när dom gör fel?

Får man säga till andras barn när dom gör fel?

Om ditt barn, i 8-10 årsåldern, är ute och leker med kompisar och du ser att barnen skjutsar runt varandra två och två på cykel, utan hjälm, hur reagerar du då?

Jag själv hade blivit tokarg på mitt barn och vrålat på det och övriga barn hade fått sig en känga i samma veva. Oavsett om dom var mina eller inte. Det är faktiskt olagligt för barn under 15 år att cykla utan hjälm. Det gäller även om man skjutsar, alltså den som blir skjutsad.

Hur hade du gjort och resonerat om du såg ditt barn på cykel utan hjälm i den sitsen? Hade du reagerat annorlunda om barnet var i en annan ålder? Och hur hade du reagerat som förälder om ditt barn kom hem och berättade att kompisens mamma hade blivit arg på sitt och ditt barn?

Vad är okej? Får man säga till andras barn? Var går gränsen?

Jag själv hoppas verkligen att andra föräldrar säger till mina barn om dom inte sköter sig när jag inte ser dom!

6 kommentarer:

  1. Jag sa till ett par ungar för lite sen och fick tvärmycket skit från deras mamma... Jag säger alltså till, men det gillas inte av föräldrarna...

    SvaraRadera
  2. Jag säger oxå till och alla föräldrar gillar det inte.
    Jag tycker att det är bra om andra vuxna säger till mina barn oxå om de gör något tokigt. Sen finns det ju gränser tex om en gammal sur tant står på balkongen och skriker på lekande barn, för att de låter. Men det är ju en annan historia.

    Jag tycker att vi vuxna ska hjälpas åt och "uppfostra" barnen. Säga till när vi ser något som inte är bra, vi måste ju lära barnen. eller?

    SvaraRadera
  3. Mina barn kommer inte undan och är kompisarna hemma hos oss och under mitt ansvar finns det lånehjälm att tillgå så man kommer inte undan ;-)
    Jag kan säga till en hel del av barnens kompisar om de cyklar tillsammans på gården ,och frågar om inte de ska använda hjälm för man kan skada sig rejält. Men alla behöver inte -jag går inte in i diskussion med alla,tack och lov har majoriteten av barnens kompisar hjälm.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag tycker absolut du kan säga till barnen om de cyklar utan hjälm. Hur ska barnen annars lära sig lyssna till andra vuxna, tex i skolan? Hade jag fått reda på att min egen dotter cyklar till skolan utan hjälm eller slänger den i busken bakom husknuten skulle jag bli glad för det hade medverkat till ett allvarligt mor dotter samtal mellan fyra ögon. Däremot skulle jag inte vara lika rak när jag tillrättavisar andra barn eftersom jag inte har samma trygga relation till dem som till mina egen dotter.

    Kram från en mamma Emma

    SvaraRadera
  5. I denna situation hade jag nog inte sagt något just för sekunden , utan plockat in mitt barn t det var dags och tagit upp med honom att när du cycklar måste du ha hjälm.. Men att säga till andras barn är jag väldigt sparsam med, känner att det inte är riktigt min uppgift!!...

    SvaraRadera
  6. Tack för många tankvärda kommentarer!

    Jag känner fortfarande att det är rätt att säga till och hoppas andra säger till mina barn. Jag tror det är nyttigt att barnen får lära sig att lyssna på andra vuxna med.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...