tisdag 17 september 2013

Var det bara sockret?

På gårdagens löpsedlar från aftonbladet stod det om en kvinna som hade gått ner 110 kg genom att sluta äta socker. Jag hann inte fota löpet men tänkte att jag läser artikeln på nätet. Idag hittar jag den inte. Det får mig att fundera ännu lite mer än jag gjorde igår när jag såg löpen...

Min första spontana tanke är att om man har lyckats gå upp så mycket att man behöver gå ner 110 kg, handlar det då bara om sockret? Och kan det vara så att det kanske inte bara var uteslutandet av sockret som fick kvinnan att gå ner i vikt utan bara så simpelt att hon helt enkelt började äta mindre och på det viset började tappa i vikt. För jag tror inte man lyckas gå upp så mycket bara på grund av socker. Vad hade hänt om hon hade fortsatt äta sötsakerna men tagit bort övriga kosten? Hade det gjort någon skillnad?

När jag har kommit tillbaka till McDonald's efter mina föräldraledigheter har jag gått ner i vikt. Trots att jag åt restaurangens mat till lunch. Varje dag! För mig handlade det om att jag började röra på mig mer, man är ju inte direkt stillasittande i kassan på McDonald´s.

Trots mina 90 kg till mina 155 cm och ett BMI på 38 så tror jag inte att det är socker och sockerberoende som har gjort mig tjock. Det handlar om att jag har ätit mer än jag har gjort av med. Och nä, jag tror inte riktigt på sockerberoende, överlag. För egen del vet jag att jag väljer att äta som tröst. Men också när jag är glad, sur, arg... Visst handlar det till viss del om vad som händer i kroppen när vi äter sött. Men jag tror att det lika mycket har med känslor att göra... En del väljer att shoppa för att pigga upp sig, andra, som jag, väljer att äta. Det handlar om hur vi känner oss just då. Vilken belöning vi ger oss...

Kort sagt, jag tror inte viktproblem är så enkelt att det bara handlar om för mycket socker...

6 kommentarer:

  1. Tack! Jag vågar knappt andas att jag inte tror att sockerberoende finns... Som du säger så handlar det om att man tar in mer energi än kroppen gör av med. Så i teorin är det dessutom väldigt enkelt att gå ner i vikt... i teorin alltså :-p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du... Jag har läst massor både om sockerberoende och om vad som triggas igång i kroppen av socker, skrivet av båda "sidor". Jag tror inte längre på sockerberoende...
      ;)

      Radera
  2. Jag reagerade också på det där löpet men köpte inte ens tidningen för jag tyckte löpet var så dumt. Jag tror som dig att det beror på hur mycket och när man äter, det är det som gör att man går upp i vikt. Om du äter för mycket nyttig mat kan du ju också gå upp i vikt faktiskt...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men eller hur! Precis som man kan gå ner i vikt med onyttig mat. :)

      Radera
  3. Oerhört bra skrivet!!!
    Mat och motion hör liksom ihop. Sunt förnuft säger: Du ska förbruka det du äter...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och är man relativt stillasittande behövs inga stora mängder... Ganska logiskt.. :) Och tack!

      Radera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...