måndag 23 september 2013

Välj LCHF enligt Aftonbladet!

I dagens aftonbladet står det att vi ska välja LCHF enligt en ny rapport! Det är SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, som har gjort en sammanställning av den vetenskapliga litteraturen när det gäller råd till och kostintag för feta personer med ett MBI över 30.

"För snabb viktnedgång – välj LCHF. Den kontroversiella slutsatsen presenteras i en ny rapport som har jämfört olika dieter" står det i aftonbladet. Min första tanke blir då; sen då? Om vi går ner i vikt snabbt av LCHF vad händer sen?

Svaret fanns hos SBU som länkas i samma artikel;
På lång sikt finns inga skillnader i effekt på viktnedgång mellan råd om strikt och måttlig lågkolhydratkost, lågfettkost, högproteinkost, medelhavskost, kost inriktad på låg glykemisk belastning eller kost med hög andel enkelomättade fetter. Råd om högre intag av mejeriprodukter (i första hand mjölk) eller minskat intag av söta drycker kan också leda till viktnedgång.

När det gäller kortsiktigt står det "Flera olika råd om ändrade kost- och dryckesvanor kan minska vikt eller midjeomfång hos personer med fetma. På kort sikt (sex månader) är råd om strikt eller måttlig lågkolhydratkost mer effektivt för viktnedgång än råd om lågfettkost".

Jag tolkar detta till ingen diet är bättre än den andra i det långa loppet...

Och fortfarande, äter man inte mer än kroppen gör av med kommer man också gå ner i vikt, speciellt om man lägger till motion. Fast jag kanske har missuppfattat det... ;)

6 kommentarer:

  1. Kort sikt = 6 månader. De flesta står inte ut ens 2 månader, så 6 låter som ganska långt ändå... I våra klasser på Viktväktarna har vi ett snitt på drygt 10 veckor och det är tydligen ganska länge i den här världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det var väl ungefär så långt jag kom med VV jag med... Själv tror jag inte på dieter som mer än en snabb lösning på stunden. Det handlar om att hitta orsaken till att man gått upp och ta tag i det. Och att faktiskt inte äta mer än man gör av med.

      Radera
  2. Det är bland annat forskare från mitt jobb som gjort den där rapporten. Ansvarig för rapporten,hos oss, berättade om den idag på måndagsmötet och mycket riktigt är det så att alla är lika bra om man väljer en som passar en själv.
    LCHF är alltså generellt inte bättre än någon annan diet då den är bra för en del medans GI eller 5:2 är bra för andra.
    Det som gäller är att man måste följa den diet som passar en strikt och att man sedan inte kan återgå till att "äta som vanligt" utan måste lägga om hela sin kost för alltid.
    Och det fattar ju egentligen vem som helst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad intressant det måste bara att få prata med dom ansvariga!
      Jag minns när jag viktväktade. En gång viktväktare, alltid viktväktare sas det då... Jag brukar fråga folk som går på diet hur dom tänker göra när dom har gått ner i vikt för att behålla vikten. Inte f*n är det nån som lever på diet hela livet. Och nä, folk fattar inte det...

      Radera
  3. Vad jag har hört med just viktväktarna är de att det är Ingen diet utan en livs stil som man lär sig där..?! Jag har inte testat själv så kan inte yttra mig på de sättet men lchf har jag testat jag tappade 18 kg på de så självklart tror jag på de.. Men idag lever jag inte strängt lchf liv men i de stora hela så äter jag mer lchf än kolhydrat rik kost!!

    SvaraRadera
  4. Och jag behåller min mål vikt med bra kost och vardags motion ..

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...