söndag 15 september 2013

Recept Fläskfilégryta med pressad potatis

Det är väl lika bra att jag delar med mig. Ja, av makens goda middag. Jag lade upp bilden på dagens middag på instagram och receptet efterfrågades på en gång. Så här kommer det. Vi lagade mat för 6 personer plus till matlådor så det blev en stor middag.

Fläskfilégryta med trattkantareller och pressad potatis. (ca 8port)

ca 3 dl torkade trattkantareller
0,5 l vatten - att blötlägga svampen i.
(svampen kan bytas ut till vilken sort man vill)

1 kg fläskfilé
0,5 l grönsaksbuljong - gjord på svampvattnet
1 lök
5 dl creme fraiche

Blötlägg svampen. (Champinjoner eller annan färst svamp försteks. Dela vid behov.) Vätskan från den blötlagda svampen blandas med buljongen och ger en extra god smak till grytan. 

Skiva fläskfilén, salta och peppra och bryn den sedan i stekpanna. Lägg över köttet i en gryta och häll på buljongen. I med löken. Vi valde stora bitar för barnens skull. Koka ca 10 minuter eller till du anser att buljongmängden är lagom.
Blanda ner creme fraichen på slutet. Smaka av med salt och peppar.

Servera med pressad potatis och en fräsch sallad.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...