måndag 30 september 2013

Laxpaj, tacopaj och trattkantarellpaj

När vi firade Sebastian bjöd vi på paj här hemma. Något vi tycker är både simpelt att göra och gott att bjuda på. Den här gången blev det två köttfärspajer och en laxpaj. Laxpajen, hittad hos Hemmets journal, har jag faktiskt gjort förut och blev alldeles kär i den. Jag tycker den är så bra då det är färsk lax som används i den.
Alla recept är räknade på 4 portioner.
     
Pajdeg - jag använde samma pajdeg till alla pajerna.
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
2-3 msk kallt vatten

1. Finfördela matfettet i mjölet till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta raskt ihop allt till en deg. Lägg den kallt att vila ca 30 minuter.
2. Tryck ut degen i en pajform, ca 26 cm i diameter. Nagga bottnen och sätt en remsa aluminiumfolie runtom kanten. Ställ pajskalet kallt ca 15 minuter.
3. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter. Ta bort folien.
 
Fyllning Lax och spenatpaj
1 paket djupfryst bladspenat
300 g färsk laxfilé
4 ägg
4 dl mjölk
1 tsk salt
2 dl riven ost
 
Sås
1 dl lätt crème fraiche
50 g stenbitsrom
 
Ugn 200°

Gör så här
1. Tina spenaten och krama ur den mesta vätskan. Skär laxen i ca 3 cm stora tärningar. Lägg spenaten i botten på det förgräddade pajskalet och lägg laxen över.
2. Vispa samman ägg, mjölk, riven ost och salt. Häll det över laxen.
3. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 30-40 minuter eller tills äggstanningen har stannat och det hela har fin färg.
4. Rör samman crème fraiche med stenbitsrom och bjud pajen tillsammans med sås och en sallad.

Jag valde att använda en stor form och dubblade degmängden. Laxen och spenaten blev dubbla mängden det med en jag tog 1,5 sats äggstanning. Och crème fraichesåsen gjorde jag på 5dl då vi var så många och alla gillar sån sås.

Fyllning Köttfärs och trattkantarellpaj
400 g nötfärs
ca 2 dl torkade trattkantareller (eller färsk svamp i motsvarande mängd)
1 gul lök
2-3 dl gräddfil
2-3 dl riven ost
fett att steka färsen i

Gör så här
1. Blötlägg trattkantarellerna i vatten
2. Stek färsen och löken. Blanda ner svampen.
3. Blanda i gräddfilen. Det skall vara krämigt men inte blött.
4. Rör ner osten och häll sen upp i pajskalet. Grädda i 200 grader i 25-30 minuter. Servera med en god grönsallad!

Fyllning Egenkomponerad Tacopaj
400 gram nötfärs
1 påse tacokrydda
2-3 dl gräddfil
2-3 dl riven ost
fett att steka färsen i

Gör så här
1. Stek färsen enligt anvisning på tacokryddan.
2 Blanda i gräddfilen. Det skall vara krämigt men inte blött.
3. Rör ner osten och häll sen upp i pajskalet. Grädda i 200 grader i 25-30 minuter. Servera med en god grönsallad, tacosås, nachochips, majs och gräddfil.
 

2 kommentarer:

  1. OMG så gott!! Ja eller jag hoppar väl laxpajen då eftersom jag och lax inte är helt goda vänner ;)
    Men i övrigt... så undrar jag: Vart tog min inbjudan vägen :D

    Kram

    SvaraRadera
  2. Taaaack... Nu får det bli mer sånt på bloggen Linda ;-)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...