tisdag 5 februari 2013

Mys, intressant läsning och lite forskning på det.

Vilken tur att inte kroppen gör lika ont nu som igår när jag somnade. Oj vad det värkte i benen då. Idag känner jag mig mest trött men på bra humör.

Och hur mysigt är det inte att få lite extra sällskap i sängen när maken gått upp. Malin kom tassandes alldeles för tidigt och somnade sen om bredvid mig. Mys.

Idag tog vi lite sovmorgon. Ja, så gott det går när man har två barn som ska till skolan. Tjejerna fick sovmorgon. Det blir lite senare på dagis idag då jag slutar sent och även Tony nu när han börjat jobba heltid igen.

Det blir lite förändringar nu när Tony jobbar full tid igen och jag ska vänja mig vid att han inte är hemma och kan hjälpa till på eftermiddagarna längre. Huxflux ska ju jag planera maten. ;-)

Nu när tjejerna är lämnade på dagis och grabbarna är i skolan ska jag plugga och dessutom leta information. Det stod i dagens tidning om att barn som är ute mer än fyra timmar om dagen får färre infektioner. Kan ju va bra att dela med sig av det till dagis...

5 kommentarer:

  1. Jag hoppas att förskole personalen redan vet vikten av att vara ute men som ja har förstått så gör du helt rätt i att visa artikeln:)!.. Och ja förstår att de va mysigt med sällskap i sängen :).. Har ju bägge mina hela natten bredvid mig och de är de mysigaste jag vet:)!...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, ibland undrar jag hur personalen tänker...

      Och jo, det är mysigt med barnen i sängen. En kort stund på morgonen. Jag har aldrig kunnat ha dom i sängen hela netten. :o)

      Radera
  2. 4 timmar låter väldigt bra i teorin men på många förskolor kan det nog vara svårt att få ihop det i praktiken, speciellt på vintern. Det brukar oftast ta ca en timme innan en del barn börjar frysa och tjatar om att få gå in och eftersom det tar väldigt lång tid att klä på en hel barngrupp på 15-20 barn finnas det sällan mer utrymme än två gånger per dag. Mellan utevistelserna ska de hinna äta, vila och ägna sig åt andra planerade/oplanerade aktiviteter. I en perfekt värld hade jag också önskat att det fanns mer utrymme till utevistelse men det är en väldigt stor utmaning att få ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet att 4 timmar om dagen är mycket. Men på vårt dagis får dom emellanåt inte ens ihop 4 timmar i veckan om man inte räknar in stunden barnen sover ute... Jag tycket att det ska vara en självklarhet att barnen är ute och får röra på sig minst en gång om dagen. Så är det inte hos oss...

      Radera
  3. Jag håller med dig om att en utveistelse om dagen är minimum sen om det är kallt eller riktigt dåligt väder kanske det blir kortare tid ute, undatag med de allra minsta barnen om det exempelvis är fullt med is och -15 ute ;-)

    Jag tycker det är viktigt att du tar upp detta ned pedagogerna och du kan då även luta dig mot att utevsitelsen är något som poängteras i läroplanen för förskolan ;-)

    "Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö." Läroplanen för förskolan.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...