fredag 14 december 2012

Ska vi cencurera bort allt?


Det är knappt man tror att det är sant! Först läraren som inte skulle tillåta pepparkakegubbar i luciatåget (vilket senare dementerades lite lamt av rektorn) och nu ska vi inte få se Kalle Anka så som vi är vana på julafton.

Alla dessa tre härliga figurer ska bort när Disney ska modernisera Kalle Anka. Dom anses vara fördomsstereotyper. För vem undrar jag då? Mina barn har ingen aning om vilka stereotyper dessa figurer bygger på... Dom ser roliga figurer. Jag kan väl tycka att man istället kunde ha satt på denna lilla farbror en annan hatt istället för att ta bort honom.

Och Varför är det inte okej med en söt liten ljus docka och en tuff mörk tjej? Ska vi verkligen censurera vår historia? För det är ju lite det Disney gör nu, cencurerar vår historia. I ett sammanhang där jag tror att väldigt få tänker på att dessa personer är stereotyper... Själv älskar jag den mörka dockan som skriker "Mammii".

Nä. sluta cencurera och var istället stolta över det vi har istället!!!
Och låt oss få behålla Kalle Anka så som vi är vana att se det!

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är helt sjukt!!! Vi får inte ha våra traditioner kvar, vart är Sverige påväg?? Va stolt över vad vi har.

    SvaraRadera
  2. Hej.Förklaringen är att man inte får säga vad saker ting är i Sverige längre eller visa.Det har politikerna och media bestämt Allt skall lindas in. Men det förstår svenskarna. Snart cencuerar dom Taubes texter också.

    SvaraRadera
  3. Håller med och undrar varför de små kinesiska pojkarna får vara med ;)

    SvaraRadera
  4. Mina intettilgenta damer, ett multinationellt företag valde att göra dessa förändringar (något som de gör vartenda år i mer i tiotals år). Ni har tillgång till internet och kan därför googla bakgrunden till beslutet men eftersom ni inte gjort och ändå vågat uttala er om något ni ej vet någon om så får jag väll hjälpa er som den barhärtige Samariten jag är. http://black-face.com/ eller denna http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

    SvaraRadera
  5. Det är helt sjukt att dom cenuerar kalle anka och hans vänner som visas på julafton

    SvaraRadera
  6. Det är ett sånt jävla hyckleri från Disneys sida. Det finns flera liknande klipp på så kallade stereotyper som är kvar, t ex den svarta dockleksaken som blir dragen av en sparkande åsna och två kinesdockor etc etc. Om just dessa tre dockleksaker har klippts bort så borde väl Disney även klippa bort resten också om de ska vara konsekventa. Snacka om hyckleri.

    Svarta är tydligen inte välkommen på tecknade filmer, inte judar eller blondiner heller. I så fall borde väl även hela avsnittet med tjuren Ferdinand klippas bort också då den är fullproppad med brunhyade stornästa spanjorer.

    Och ska Disney vara riktig konsekventa så borde de även byta namn då Walt Disney själv var antisemit, trackasserade judiska medarbetare och angav folk för att vara kommunister bara om de engagerade sig fackligt.

    Visst, synen på t ex svarta var markant annorlunda 1935, men just av den anledningen att vi "vet bättre idag" så borde man ju veta så pass att både svarta, vita, gula, bruna, tjocka, blondiner med mera måste kunna ritas på ett tecknat vis i en tecknad film utan att folk ska bli arga och skrika om cencur. Men alla ska tydligen inte få vara med. Vi kan inte radera historien, vi kan bara lära utav den och kanske se tillbaka och skratta åt hur tossigt det var förr.

    Går man en gång in å klipper å censurerar för det ena å andra så kan man ju i slutändan inte visa nånting alls.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...