onsdag 20 juli 2011

Med handen på hjärtat...

Hahaha! Både Martina och Skrotmamman har bloggat om ett sånt där härligt inlägg om att åka tunnelbana... Dock på lite olika vis...

Men precis som Martina reagerade jag då på punkten när det gällde att åka tunnelbana med barnvagn;

En rulltrappa kan verka skrämmande och förvirrande om man aldrig har åkt någon. Men nu är det 2011 i kalendern och då har de allra flesta i Sverige någon gång stött på detta fenomen. Men ändå finns det individer som inte begriper något av följande:

  • har du en barnvagn, varför tog du inte hissen? Jag vet att den luktar kiss men det får du ta. Du är ändå van vid bajsblöjor och annat äckligt.


  • Det skulle aldrig nånsin falla mig in att ta en hiss som är äcklig om jag inte absolut måste, typ om rulltrappan är trasig...

    Jag är den där som alla stör sig på i rulltrappan hellre då...
    Åker med min barnvagn och ofta en, två eller tre ungar till i släptåg. Jag försöker ju lite fint att få barnen att stå mellan mig och vagnen eller precis framför den men hallå, jag har små monster, öronlösa sådana. Så nä, dom står inte där jag vill.. Och i det läget är det faktiskt viktigare att alla står stilla än att stå så folk kan springa förbi på sidan...

    För vet ni, vi har tunnelbana som för det mesta går MAX var tionde minut vilket gör att man kan ta sig en tunnelbana tidigare dit man nu ska och sen i stället ha tid att stå där bakom barnvagnen i rulltrappan och vänta. För alternativet är ju halt omkullsprungna vagnar...

    Så, men handen på hjärtat, jag är den ni avskyr i rulltrappan! ;o)

    3 kommentarer:

    1. Haha - jag har nu läst både Skrotmammans och Martinas inlägg - och håller med båda på olika vis - DÄREMOT är det så att barnvagnstillverkarna rekommenderar att man INTE åker med barnvagn i rulltrappa - detta av säkerhetsskäl.

      Det har varit flertalet olyckor - och jag vet inte hur det är nu men det var tal om "förbuds/rekommendations" skyltar att man inte ska åka med barnvagn i rulltrappor alls - därav pratet om hissar. Det har varit flertalet olyckor med handtagen på vagnarna - och de är inte gjorda för att transporteras så. Denna rekommendation kom när de nya "lite mindre och lättare" vagnarna kom - och gäller i första hand som jag förstått det - barnvagnar med handtag som går att vinkla =)

      Så det handlar nog inte bara om att man är i vägen eller inte - utan om rena säkerhetsskäl!

      Kram - från en som avskyr tunnelbanan - men använt den i 40 år...

      SvaraRadera
    2. Jo, men jag vet också att man helst inte ska åka rulltrappa med barnvagn. Jag har just en sån vagn med vinklingsbart handtag men försöker åka försiktigt i alla fall, dvs jag låter alla fyra hjulen stå mot rulltrappan för att minska trycket på vagnen, plus att jag försöker komma ihåg att hålla i själva vagnen och inte i handtaget...

      Men visst förstår jag den biten...

      Jag förstår dock inte dom som klagar på vagnen i rulltrappan för att dom måste kunna stressa förbi...

      Kram

      SvaraRadera
    3. Hej hopp!
      Jag jobbar med just rulltrappor och har en mapp i datorn med bara bilder på olyckor av det här slaget. Spädbarn som trillat ur vagnen frammåt och sedan fått sin förälder på sig eftersom hela ekipaget voltar frammåt när trappan stannar på nödstopp eller fel. Ser det lite som när man förr i tiden inte bältade barnen i bilen eftersom det inte var lag på det...
      Om man nu måste åka i rulltrappan ändå så ska man stå nedanför vagnen och trycka den uppåt i trappan mot steget ovanför oavsett vilket håll man åker, annars klarar man inte att hålla den kvar vid stopp.
      Stressputtarna får ställa sig i kön som alla andra, eller gå upp ett par minuter tidigare. :-D
      /B

      SvaraRadera

    Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

    Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...