onsdag 27 april 2011

Små funderingar

Några små morgonfunderingar...

Jag surfar runt på ungefär samma bloggar hela tiden och det är inga storbloggar...
Till och från ändras det till att man ska göra en ordverifiering. Och nä, jag gillar det inte alls. ;o)
För mig, som för det mesta mobilsurfar när jag läser bloggar så är det en riktigt gissel att få till det med en kommentar i det läget. Det går inte att se bokstäverna som ska verifieras och det blir en massa fram och tillbaka innan man har fått det rätt. Om det blir rätt. För lika ofta blir det knas...

Är det bara jag som inte förstår vitsen med verifieringen?

En annan fundering är det här med fast telefoni. Både Martina och Skrotmamman har skrivit om det och det gav en tankeställare.
Många avslutar sina fasta abonnemang och använder bara mobiltelefonen numera. Dels kan det störa mig då det kostar mig om jag vill ringa upp någon en massa extra pengar än om jag hade fått ringa till fasta nätet. Även om det är billigare att ringa till mobila nätet numera så är det ändå skillnad när det tickar x antal ören varje minut mot att få betala en uppkopplingsavgift på 79 öre per samtal!
Och nä, det är inte kul att säga "du får ringa upp mig, jag tycker det är för dyrt att ringa dig" ;o)

Dessutom, det som är min stora fundering... Hur löser man det när man har barn? Sebastian och Oskar har fått börja vara hemma själva ibland och tryggheten då är ju att dom kan ringa mig och Tony på våra mobiler från den fasta telefonen. Men hur gör man om man inte har fast telefoni? Ger man barnen en mobil då? Tänker man på det innan?

Uppdaterar
Har man ett hemnummer anslutet till mobilen, hur väljer man vem som ska ha den mobilen?

11 kommentarer:

  1. Jag har fast telefon hemma. Känns som en trygghet för mig ifall mobilen skulle krångla el något sådant.
    Sen att jag inte ringer så ofta på den kvittar för mig :)

    SvaraRadera
  2. Neh - jag gillar inte heller verifiering - mer för att det "förhindrar" snabba kommentarer på bloggar som man kanske ofta besöker =)

    Och vi har också fast telefon - fast jag använder den fasta telefonen för privatsamtal och mobilen för jobbsamtal - och som du säger - när barnen blir större är det skönt med en fast lina ut om det skulle vara något!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen fast telefoni nu, men vi kommer att ha from nästa vecka just av den enkla anledningen att jag vill kunna nå de stora då de är själva hemma samt att de kan nå mig.

    SvaraRadera
  4. Gelica - ja, precis, lite så tänker jag med. Vi har både sladdlösa och sån med sladd, just för att det kan bli strömlöst med.

    Petra - ja, precis. Det där snabba svaret blir inte så snabbt längre och ibland kan det till och med bli att man hoppar det...
    Kram

    Sandy - ja, det är ju en trygghet att veta att barnen kan nå en...

    SvaraRadera
  5. Ja, jag blev ju mobbad av dig för min ordverifiering så jag tog bort den...grupptrycket du vet.

    Tror det är 3 som har ordnat det så att man ringer ett nummer och väljer vem i familjen man vill bli kopplad till. Om jag förstått deras reklam rätt.

    SvaraRadera
  6. Martina - hihi... Ja, men det är faktiskt lite frusterande när jag har knåpat ihop ett svar i mobilen å så kan man inte skicka det för att verifieringen strular...

    Och jo, jag vet att tre har så. Men hur väljer man vem i en familj som ska ha den telefonen då liksom? Eller har man den hemma som den gamla hederliga? Hänger du med i min tankegång?

    SvaraRadera
  7. Skulle vi ha en sån, skulle den ju definitivt ligga hemma. Förstår helt och hållet din tankegång. Just nu används ju bara vår fasta telefon de få ggr barnen är ensamma (sällan sällan) och när du ringer. Och vissa undersökningsbolag (enkäter du vet) ringer ju på den.
    Och håller helt och hållet med om verifiering, jag har det problemet är att när jag ska ladda upp min kommentar, måste jag trycka apmycke på skicka kommentar innen den ens postas. O min dator "tänker" ff här nedanför (raden som fylls) av nån skum anledning på ALLA bloggar. Tar väl extremt lång tid att ladda upp allt. It sux!

    SvaraRadera
  8. vi har precis sagt upp hemnumret =) för dyrt, kostar ca 350 kr i månaden för abonnemanget och telefonen används knappt. vi ringer från mobilerna och ska fixa abonnemang man kan ringa och sms:a obegränsat för en fast summa. Till Inez köper vi mobiltelefon när hon är så stor att hon är hemma själv en stund. men klart det är dyrt att ringa från bara mobil, därav att jag ska byta abonnemang.

    jag tror inte jag har vertifiering i min blogg? eller? vill inte ha det, vill bara att jag ska kunna godkänna innan publicering...

    SvaraRadera
  9. Och din blogg är jobbig som faaan att läsa i telefonen så nu passar jag på när jag sitter vid datorn för en gång skull :-D

    Vi har en hemtelefon men svarar inte i den för det är ändå bara telefonförsäjare ;-) Just nu har vi den endast för att vi har gratis via com hem. Men i Januari när vi kommer blir Teliahus så struntar vi i telefonen.

    Vi har båda abonnemang som vi kan ringa fritt ifrån så jag ringer aldrig från hemtelefonen, blir ju dyrare.
    Och när Leia är så stor att hon får vara hemma själv så får hon ha en mobil. Men det är framtid :-)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Lotta - jag får väl göra den mobilvänlig igen. För din skull! :-)

    SvaraRadera
  11. Linda - stämmer det! Om bloggen alltså!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...