måndag 7 februari 2011

Dagen D och lite matbabbel...

Bild lånad från Kidscourt
Monday Morning i Kista var trevligt! Och sååå kul att träffa Lindisen och Max. Var ju typ hundra år sen. Vi fikade på smaskiga smörgåsar, små minicupcakes och jättegott te som jag självklart glömde bort att kolla vad det hette...
Vi varsin goodiebag med bland annat strumpbyxor (tyvärr lite stora 10-12 år), bitleksak, halsband, dricka och lite annat smått och gott. Och jo, Martina, jag fick en bok som du ska få!!!

Efter att barnen hade fått lunch strosade vi lite i affärer. Jag reklamerade mina älskade underbara skor som läcker och tyvärr fanns det inga likadana eller andra som jag gillade där.

Det blev en smaskig baguette med tonfiskröra till lunch på tåget. Åkte till Västerhaninge för att lämna Malin till Tony för att sen åka tillbaka till city.

En rask promenad och sen en aning nervös med hjärtklappning blev det en kort väntan på min tur. Jag hade verkligen inte behövt vara nervös. Det var en jättetrevlig dietist som ställde en massa frågor bland annat om hur, när och vad jag äter med fokus på när och hur. Vissa frågor var väldigt lätta att svara på medan andra var mycket svårare. Blev några tankeställare att ta med hem.
Jag har dessutom fått med mig en liten "läxa"
Till frukost ska jag äta två smörgåsar med valfritt pålägg, ett kokt ägg med 1krm salt, dricka ett glas mjölk/fil/yoghurt och så mitt te. Inga stora förändringar där alltså - mer salt och ett glas mjölk... I övrigt så är det inte så stor skillnad. Jo, förresten, jag ska äta smörgåsarna med kniv och gaffel. För att tugga bättre. Låter kanske lite konstigt men det handlar om att man ska tugga 20 gånger och inte kasta i sig maten för att lära sig hitta mättnadskänslan (rätta mig om jag har fel Skrotis.... ;o)

Till lunch ska jag tänka på att tugga och att känna efter när mättnadskänslan kommer. Samma till middagen. Om två veckor ska jag dessutom lägga till 1 krm salt till lunchen med.


Och så ska jag komma ihåg att dricka ordentligt varje dag.

Inga stora grejor kanske men ett steg i rätt riktning!!!
Jag är nöjd med mitt besök!!! Martina och Skrotmamman, än en gång, JÄTTETACK!!! Fast dietisten frågade mig om jag verkligen tyckte det var en bra present och JAAA!!! :o)



Och här kommer då middagsreceptet från i lördags... Det kommer i två versioner, en så som vi äter det och en i orginal a viktväktarna.


Kryddjärpar med Fetaostdressing
7,5p/portion Viktväktarreceptet är på en portion

-90gr mager köttfärs max 10% (3p)
-salt, svart- och chilipeppar
-1 vitlöksklyfta
-1 tsk olja eller flytande margarin (1p)
-1 skiva vitt bröd (1p)
-2 skivor, 30g fetaost max 16% (1,5p)
-3 msk matlagningsyoghurt (1p)
-färsk bladspenat
-1 feferoni

Krydda färsen med salt, peppar och vitlök. Forma två järpar och stek i fettet. Dela brödet i två trekanter. Låt bröd och spenat bli varmt i på järnet mot slutet av stektiden. Mosa fetaost och blanda med matlagningsyoghurt till en dressing. Placera spenat och järpar på bröden och servera med dressing och feferoni. En läcker grönsallad med apelsin passar fint till denna rätt.

När vi äter denna rätt blir det
- köttfärs med salt, peppar och vitlök lagom mängd till oss, ca 500g.
- hackad spenat som värms
- en bit fetaost 150-200g som mosas och blandas med 2-3dl mat- eller medelhavsyoghurt.

Rostade smörgåsar med spenat, färs och fetasås. En sallad med isbergssallad och tärnad apelsin till. Supermumsigt!!!!!

2 kommentarer:

  1. Jups jups! En annan grej jag "utmanat" Skrotgubben med är en riktig utmaning, iaf för mig.
    Att under måltidens gång lägga ifrån sig besticken (inte hålla dem i handen) klara av att tugga ur hela munnen och svälja. Och INTE plocka upp glaset direkt "bara för att ha något i handen/munnen" utan att våga vila i en liten "paus". Det hjälper också att identifiera mättnadskänslan.


    Fråga Martina, jag äter som en dammsugare numer. Skyller på två små. ;-)

    SvaraRadera
  2. Hehe... Den biten klarar jag av ganska lätt om jag tänker mig för lite. Tror jag iaf... ;o) Försöker tänka på det ännu mer nu. Och ett bra tips är att mata ett litet barn samtidigt. Varannan tugga till sig själv, varannan till barnet. ;o)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...