måndag 20 december 2010

Lite babbel och veckans måndagslista ♥

Under gårdagen hann vi med en del vi hade bestämt oss för men inte allt. Vi valde att ta det lugnt under förmiddagen och bara vara istället för att stressa en massa.

Men jag gjorde apelsinsillen och köttbullar, Tony gravade lax och jag monterade pepparkakshuset som barnen ska få dekorera imorn.

Om nån av er vill testa att göra den supergoda apelsinsillen så är receptet detta;

Apelsinsill
Ingredienser

4 urvattnade sillfiléer (en burk)
1½ dl pressad apelsinsaft
1½ dl socker
1 dl ättiksprit (12%)
½ purjolök
½ apelsin
10 vitpepparkorn

Gör så här
Koka upp apelsinsaft, socker och ättika. Låt lagen kallna.

Skär sillen i sneda bitar och purjolöken i skivor. Skär apelsinen (med skal) i skivor och sedan i bitar. Krossa pepparn.
Varva sill, purjolök, apelsinskivor och peppar i en burk. Häll på lagen.

Låt stå minst 1 dygn i kylen.
Supermumsigt!!!!!! Dock använder jag inte så mycket som en halv purjolök, utan kanske 1/4-1/3 av en normalstor purjolök. Och jag skär som synes apelsinen i små tårtbitar.

* edit - receptet kommer tydligen från Buffé från början. Och jag skalar numera apelsinen för att det skall vara godare att äta den. :)

Idag har jag varit på mammafika/lunch och passat på och umgåtts med dom andra mammorna och barnen innan jul.
Jättetrevligt.
Kom hem på eftermiddagen och förberedde för tvättstugan. Släpade ner tvätten och in i tvättstugan och så upptäckte jag att jag hade skrivit upp mig på fel dag!!! Skulle ha tvättstugan idag måndag men hade lyckats skriva upp mig igår söndag. Suck!!!! Som tur var så fanns det lediga tider imorn på dagen!

Imorn kommer det bli fullt upp här hemma.
Grabbarna har skoldag 8:10-10 och vill inte gå på fritids efter det så dom ska hämtas tidigt.
Vi har dessutom tvättstugan 10-13 men jag hoppas att det fortfarande kommer vara ledigt redan klockan sju så vi kan sätta igång redan då och bli klara tidigare. ;o)
Det ska dessutom göras sillsallad, saffransfudge och om jag hinner vill jag göra julkola. Plus att pepparkakashuset ska dekoreras.
Målet är dessutom att hinna klart med grabbarnas packning.
Och just det, en bunt med julklappar måste slås in!!!!!!

Så visst, jag borde kanske ha gjort nåt mer i dag men det är sånt som händer. ;o)

Och så måndaglistan då... Det är JennyN som kommit med denna underbara idé för att peppa sig själv inför kommande vecka! Gör en lista du med!

Idag måndag är jag glad för att
* det fortfarande kommer mer snö hela tiden!!!
* vi är framme vid julveckan! Härligt!
* jag vann en sagobox inne hos Carolina förra veckan.
* jag har mina underbara barn och min underbara man ♥
* mina föräldrar kommer hit på julafton
* grabbarna får åka till fjällen över jul, även om jag kommer salkna dom tokmycket!!!
* Malin växer massor och dessutom sakta men säkert har börjat ta sig fram på golvet... Julgranen nästa kanske? ;o)
* Emilia är friskförklarad och slipper äta mer pencillin
* vi kommer få en vit jul!!! (Ja, jag älskar snö!!!)

1 kommentar:

  1. Hej vännen! Vill bara säga att jag blir så glad av att läsa din blogg och din måndagslista!

    Önskar dig och familjen en riktigt underbar jul!

    Ha en fin dag och riktig god jul, kram Jenny

    Ps: Har du inte hunnit tävla ännu så tävla gärna om biljetter till IDOL deltagarnas första Sverige turné + en meet and greet med alla 11 IDOLERNA - http://jennyn.se/2010/december/vinn-biljetter-till-idolturnen-inkl-meet-and.html ♥

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...