fredag 29 oktober 2010

Lite uppdatering och så där ;o)

Uppdatering om läkarbesöket då... Nä, det var inte halsfluss! Jag var bombsäker på det men nä, det var en vanlig virusinfektion. Lite mer vila var ordinationen. Känner mig dessutom mycket bättre idag!

Dom senaste dagarna har mest spenderats i sängen. Har knappt orkat släpa mig till datorn ens. ;o)

Nu har vi lov här hemma. Det började väl helt okej. ;o)
Nä, men nästa vecka är det lov. Emilia går som vanligt måndag till torsdag. På fredagen är dagis stängt för planeringsdag.
Grabbarna har ju bara 10 timmar fritids i veckan nu när jag är föräldrarledig så dom ska bara gå tisdag och onsdag.
Det är ett par veckor sen vi fick lämna in schemat och då hade vi ju ingen aning om vilka aktiviteter som kunde tänkas dyka upp.

På måndagen ska dom barn som går då baka bullar som alla tisdagsbarn ska ta med på en skogsutflykt! Skojs! 
På onsdag ska dom barn som vill få åka skridskor. Sebastian blev överlycklig men Oskar mer butter. Inte kul med skridskor sa han. ;o)

Jag undrar hur dom kommer reagera när dom får reda på att alla barn som går på fredagen ska få ha Halloweendisco?! 
Visst, dom har 10 timmar i veckan för att jag är föräldrarledig men det är inte så kul att förklara hur skola  + fritids = 7h/dag i vanliga fall på lov blir två dagar á 5h för barnen... Och varför dom måste missa saker och inte får välja. Dom barnen som har arbetande föräldrar kan ju välja att vara med eller vara lediga.

Det är ju inte direkt så att alla andra barn är lediga på loven bara för att våra är det... Så behöver vi vara hemma en dag finns det inte direkt några kompisar att välja på heller....

Uppe i grannkommunen har dom färre timmar på dagis för deras barn än vad Nynäshamn har men istället har fritidsbarnen rätt att gå som dagisbarnen på loven.
Varför kan det inte vara lika för alla? Varför har fritidsbarn mindre behov av att gå på fritids på loven än dagisbarnen har att gå på dagis?
Och varför ska det skilja så mycket mellan olika kommuner? Borde det inte kunna gälla samma regler överallt? Egentligen?

Hmm... Kom från ämnet... Skulle komma fram till frågan - Hur förklarar ni för era barn när dom missar större aktiviteter i skolan/på dagis pga tidsreglerna?

Den här veckan som  har gått har vi börjat med smakisar till Malin. Första tre dagarna fick hon sempers potatis/majspuré. Hon gillade maten från första smakisen. Igår hade jag ingen burk hemma och kokade istället lite ärtor som jag puréade. Det var en riktig hit!!!! Idag gapade hon efter mer tills det tog stopp! Min stora lilla lilla tjej. ♥
 Vi har även fortsatt att ge henne ersättning varje dag. Det är inga stora mängder hon äter däremot. För det mesta 40-60ml om ens det. ;o)


Idag känns livet lite extra bra! Det fanns julmust att köpa på ica idag!!!!Sååååååååå gott!!!!!! Som jag njöt!

Och igår testade vi dessuom Blossa X, årets glögg med saffranssmak. Väldigt god den med! 
 Har en skinka i kylen att laga till.... Funderar på att göra en god middag nån dag. ;o)

4 kommentarer:

  1. Du vet väl att det är så gott som TVÅ månader kvar till jul va?!?!?!

    SvaraRadera
  2. Ja hon är lite konstig ;)

    SvaraRadera
  3. Skönt att det inte var halsfluss :-S penicillin är inte kul det heller... Hoppas du snabbt kryar på dig!

    Men visst är det lite konstigt att olika kommuner kör så olika - det är ju som de 15 timmarna som de flesta har - men sen har en del 30 timmar... vad är logiken med att dubbla undrar jag? och fritidsbarn är ju lite större och har andra aktiviteter som är viktiga att vara med på!

    Kram (jag har också en helgskinka hemma... och julmust...)

    SvaraRadera
  4. Martina - klart jag vet! Och tre till vi fyller år! ;o)

    Tony - jag älskar dig med ;o)

    Petra - Ja, skönt. Fast å andra sidan, med pencillin vet man ju när man inte smittar längre så det är inte alltid så dumt. ;o)

    Och ja, det är verkligen sjukt att det skiljer så mycket på tider på olika orter! Och här ska inhandlas mer must idag! ;o)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...