torsdag 21 oktober 2010

Köttsoppa

Min mamma brukar laga så god köttsoppa och häromdagen var jag riktigt sugen på den. Istället för att bjuda in mig på middag så frågade jag efter receptet och eftersom soppan är så god delar jag med mig av receptet.
Måtten är ungefärliga, prova och smaka dig fram. Vi hade mycket mer grönsaker än den står. Jag fick rådet att vara försiktig med mängden rotselleri bara...

Köttsoppa
ca 500gr högrev
1 palsternacka
1 bit rotselleri
5-6 morötter
5-6 potatisar
1 bit purjolök
2 l vatten
4 buljongtärningar
2-3 dl gröna ärtor


Tärna köttet i små bitar.
Skala och riv palsternacka, rotselleri, morötter och potatis och riv grovt.
Strimla purjolöken.
Koka grönsaker och kött med vatten och buljong till det mjuknar.
Tillsätt ärtorna på slutet.

Smaka av soppan medan den kokar så det är lagom buljongmängd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...