tisdag 29 juni 2010

Vecka 37

Shit va lite det låter, v37!!! Är idag v36+0 = v37 = exakt fyra veckor kvar till bf...
Om två veckor räknas jag som fullgången!!! Och i den vevan är bf enligt sista mens... Spännande värre!

Lilla fröken, som fortfarande är väääääldigt namnlös, är en aktiv dam som numera roar sig med att trycka neråt istället för upp i revbenen... Visst, det är skönt att slippa samm tryck på revbenen som det har varit sista månaden men det är å andra sidan INTE kul när det känns som nån trycker upp en kniv i underlivet på en heller...

Fogarna mår väl okej... Jag kan klara mig utan bälte, vilket är såååå skönt i den här värmen. Men egentligen borde jag nog använda det lite mer än jag gör... :-/

Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...