onsdag 16 juni 2010

Ny vecka och bm-besök

Yups, nu vecka igen... Tiden bara tickar på liksom...

V34+1 idag = v35 = ca 6 veckor kvar!!!

Var till barnmorskan idag. Allt såg så bra ut så - utom mitt blodtryck som var lågt... Hon frågade om jag drack dåligt och det har jag gjort så eftersom alla andra värden såg bra ut och jag inte mår konstigt så fick det va som det är. ;o)

Vikt +2kg = -1kg sedan inskrivningen
Symfus 32 mitt på normalskalan. Bm tror det beror på att lilla fröken ligger på bredden ;o)
Hb 132
♥-ljud 132. Men det tog lååååååång stund att hitta några alls... Busig fröken...
Fosterläge - huvudet djupt ner men rörligt...

Fogarna känns bättre just nu och det är skönt för nu börjar magen kännas i vägen för bältet...
I måndags (v33+6) släppte lite slempropp... Läste om det på nätet. Fick alla möjliga svar, allt från förlossning inom ett par dagar, förlossning inom en till två veckor och den förnyas och förvänta dig ingen förlossning nu.... Var på föräldrarutbildning samma kväll och den bm sa bara att jag skulle leva på som vanligt. Mer än så va det inte... ;o)

Vecka 35

Kroppen: Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.

3 kommentarer:

  1. Min slemmis lossnade en månad innan Ossian föddes. Och då var han ändå 4 veckor tidig..

    Slemmisen lossnade en vecka innan Oliver kom. Men även han är ju igångsatt :-/

    SvaraRadera
  2. Med Sebastian vet jag att den släppte i samband med att vattnet gick. Värkar samma dag och född dagen efter... Med dom andra vet jag inte...

    Men jag väntar mig inga små mirakel ännu. ;o)

    SvaraRadera
  3. Jag blir så full i fniss varenda gång jag läser om föräldraträffar och utbildning på mvc - för jag skulle gå på det veckan efter att William kom till världen... och visning på förlossningen...

    Men eftersom han kom 8 veckor för tidigt ringde jag min bm och sa att jag typ inte behövde gå på det för jag vet hur det ser ut... snacka om snuvad...

    Kram på dig

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...