onsdag 4 januari 2012

Stolt mamma!!!

Vi har en son som ärvt sin mor och fars problem när det gäller att bli torr på natten.
När han började i skolan höll vi på i nästan ett år och kämpade med kisslakan, medicin, blöta sängar, irriterad hud... Och ett ointresse från Sebastians eget håll...
Så vi gav upp, tog till blöjor igen och alla var nöjda och glada igen.

Vi bestämde oss då för att låta det vara, vänta till Sebastian själv började visa intresse. Sista månaderna nu har han sakta men säkert börjat visa torra blöjor på morgonen vilket känns jättebra!

Igår kväll kom han lite halvt desperat och skällde för att vi inte hade lyssnat på att blöjorna är slut! Det fanns ju inte så mycket att göra då så jag bäddade med kisslakan, förberedde för om det skulle bli blött i natt och dessutom väcktes han för toalettbesök när jag skulle gå och lägga mig.

I morse kom han upp. Torr!!! Gissa om han är stolt!
Och gissa om jag är stolt!!!!
Det kan låta hemskt med en nioåring med blöja men för oss innebar det bättre nattsömn, då ingen behövde vakna av att det var blött, och eftersom Sebastian själv inte mått dåligt av detta har det varit en bra lösning för oss. Det är dock inte vad som rekommenderas... Däremot tyckte vi alla att det var jobbigt året med kisslakan, medicin som inte fungerade, tanken på att åka på läger och kissa ner alla täcken inför kompisar...

Det är ärftligt att inte bli torr. Jag var sju år, Tony var sju år, min bror ännu äldre.
Så för oss är det inte konstigt att ett av våra barn ärver detta problem.

Medvetenheten kring detta har dessutom lett till att vi inte har stressat våra andra barn att bli torra. Emilia vägrade till exempel att gå varken på potta eller toaletten. Så vi lät henne vara. Slutade helt fråga om det. Nästan ett år senare valde hon själv att sluta med blöja bara så där och det gick superbra! Ännu ett år senare gjorde hon likadant med nattblöjan. Visst hade vi några olyckor men inte värre än om vi hade tvingat henne att sluta med blöjan då, året tidigare...

Jag tror på att låta barnen få ta "pottränandet" (ett så hemskt ord!!!) i sin egen takt! Varför stressa dom, det kommer ju till slut i alla fall! Och skulle man råka få ett barn som har problem med att bli torrt och behöver få hjälp så är man inte ensam...

"Fler än 7% av alla barn mellan 5 och 18 år har problem med att sova torrt hela natten. Det motsvarar 85.000 barn i Sverige. Endast allergier förekommer oftare." Källa

8 kommentarer:

  1. Känner igen det där...
    Helena

    SvaraRadera
  2. Våra barn var helt ointresserade av potta och annat tills de var ca 3,5 år... sen gick det iofs hyfsat fort - MEN när vi hamnade på neonatalen när William föddes så pratade vi med läkaren som sa att ca 10 % av alla barn i det länet "hamnade" på neo-avdelning... när jag sa att jag inte uppfattat att det var så många så sa han "näe - men folk pratar inte om att ca 10 % av alla 7-åringar inte är torra heller..." - och det har suttit i sen dess så vi har heller aldrig "stressat fram nåt så länge de var helt ointresserade".

    Kramar i massor till Sebastian

    SvaraRadera
  3. va kul för er o specielt för sebastian:)! grattis

    SvaraRadera
  4. Vad skont for er alla. Vad duktig han var!

    SvaraRadera
  5. Vad skönt, vad duktig han är! Och vad bra att du skriver om sånt här, ett skönt avsteg från alla "min dotter är fyra månader och kissar minsann på pottan"

    SvaraRadera
  6. Helena - hade ni likadant?

    Petra - men åh, inte visste jag att det var så vanligt att man hamnar på neo!
    Och det är lite av den anledningen som läkaren nämnde som gör att jag delar med mig av detta. Frågade Sebastian om det var okej först bara...

    Virre - jaaa!

    Martina - <3

    Mamma J - ja, jag är stolt!

    Britta - Ja, men jag stör mig grymt på alla "mitt barn är två år och vi pottränar men det går inte bra"! Kan ju vara så att barnet inte är moget för det ju!

    Andrea - ja, väldigt! Han var stolt som en tupp i morse igen!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...