tisdag 21 juni 2011

Hur mycket inomhustid?

Ni som har barn på dagis eller som jobbar på dagis, hur mycket är barnen ute om dagarna?
Vi har fått reda på att det till hösten ska göras en stor omorganistation på vårt dagis och jag är väldigt fundersam...

På småbarn, det vill säga för ett- till treåringarna, så ska dom slå ihop två avdelningar till en stor. På så sätt får dom jämnare personalen och det ska dessutom bli som små stationer i alla olika rum där det då garanterat ska finnas minst en personal i varje rum. Så långt är jag med och tycker det är okej.

Men så kommer det där men'et. Dom kommer vara inne tre förmiddagar i veckan, för att hinna jobba med skolplanen!!! Så, hur fungerar det hos dig/er? Hur mycket är barnen inne för att skolplanen ska hinnas med?

Jag tycker det är helt sjukt att en ett-, två- eller treåring ska vara inne tre förmiddagar för att skolplanen ska hinnas med?

Vi har dessutom en stuga som har en förmåga att dra på sig alla sjukdomar och epidemier som dyker upp i närområdet, både hos barnen och personalen!

Jag har under senaste året försökt jobba för att dom ska börja med lämningar ute på gården, just för att barnen ska få lite mer tid ute.

Fast å andra sidan, i vintras var dom ute med barnen efter lunch, då dom minsta sov middag utomhus i sina vagnar. För det var ju för svårt för dom minsta att vara ute i snön!!! Min åsikt är att även minstingarna klarar en stund i snön ner till minst -10 grader!

Dessutom har jag fått höra att någon/några vill att barnen ska börja sova inomhus istället för ute i vagnarna. Tänk vad mycket utomhustid barnen kommer förlora om dom genomför detta med!!

Om det dessutom kommer bli lika mycket innetid för den stora avdelningen vet jag inte ännu, men är väldigt nyfiken då Emilia börjar där i augusti. Men det ska jag helt klart kolla upp innan sommaren!

9 kommentarer:

  1. men alltså, är extra personal då insatt för att det ska arbetas med läroplanen? För personaltätheten är väl satt efetr antal barn, och då kan man inte ha koll på barn ? arbeta med läroplan samtidigt...
    Vi arbetar så att planering sker måndag förmiddag, avdelningarna rullar och får en måndag var. de som inte planerar är ute på gården med övriga barn och hjälps åt.

    vi har även avsatt tid efter schemat (ett visst antal timmar i månaden) som vi ska ha personalmöte/avd möre på och då arbetas med läroplanen.

    vi kan inte arbeta med så viktiga saker samtidigt som vi har full sikt över barnen, och inne blir det lätt rörigt o bråk med många barn på liten yta....

    SvaraRadera
  2. Ja du... Personalen ska ju vara samma mängd som innan, fast ist för två små (?) avdelningar ska dom nu jobba som en stor med en massa små grupper. Barnen ska själva få välja vad dom vill göra.

    I nuläget har dom också planering på måndagar så som ni har, men oxå morgonmöten varje morgon!

    Jag tycker dom kan vara ute mycket mer än dom är i nuläget. Och istället lägga energin på att lyckas ta sig utanför dagisgården med barnen, om så bara till ängen utanför...

    SvaraRadera
  3. hmm, så mycket ändringar är det inte i skollagen och läroplanen att det måste vara inne 3 förmiddagar i veckan, läroplanen kan följa lika bra ute.... :) och är de 1-3år så ligger ju fortfarande fokus de första året på skaffa en trygghet hos barnen, innan den finns så kan barnet ändå inte lära sig något :)

    som förälder hade jag protesterat som tusan, barn behöver vara ute och röra sig och uppleva naturen och som pedagog hade jag aldrig velat sitta inne 3 förrmiddagar i veckan... frisk luft måste man ha och speciellt med små barn där alla baciller hjärar....!

    SvaraRadera
  4. Tack för dom orden! Precis min åsikt!
    Håller just nu på att informerar dom föräldrar jag har på fb och sen kommer jag göra mig mer hörd på dagis nästa vecka när vi är tillbaka... Dottern är ledig den här veckan..

    Har dessutom fått höra i kväll att det på storbarn kan gälla alla dagar i veckan som man är inne!!!

    Och det här på ett dagis där det är mycket sjukdom!!!

    SvaraRadera
  5. Så lite så! Min fråga är lite hur arbeta de med läroplanen innan? :) Det är mer mest orolig över om de inte gjort det innan alls, eftersom de tror sig behöva vara inne så mycket.

    SvaraRadera
  6. men alltså, allvar- det kan ju inte va sant att de funderar på att ha barnen inne varje dag på förmiddan???? Finns ju lixom inte. Lpfö 98 ska arbetas med utanför barngruppen, annars blir ändå inget vettigt gjort.

    SvaraRadera
  7. Vårt förra dagis hade en utepedagog anställd, utöver all vanlig personal, som bara var resursperson UTE till alla som var ute. Ute hela dagarna alltså (hon) och det var inte ur-och-skur.....

    Nu är de alltid ute på fm. Lämnar man 9 är det utelämning. Oavsett väder. Nästan alltid är de ute på eftermiddagen också (efter mellis, så det missar hon) Inne mellan lunch, sova, vänta på alla ska vakna. Typ.

    De går på utflykter ute. Leker på gården, vattnar blommorna i rabatten osv.


    Vad är det i nya läroplanen som kräver "inomhusundervisning"? För så små barn???

    SvaraRadera
  8. Mysig blogg!!

    Hos oss är alla barn ute en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Vi väder äts även mellanmålet ute.
    Den läroplanen som finns på dagis fungerar precis lika bra att hantera utomhus som inomhus, ingen speciellt avancerad läroplan om man säger så.
    Framför allt under vintern vill man ju absolut att de är ute pga alla sjukdomar som härjar. Ännu viktigare är det väll att de är ute när de blir större grupper också.
    Ingen som orkar vara inne när det blir stora grupper.
    Jag som mamma hade aldrig accepterat 3 förmiddagar i veckan inomhus!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Tack för era ord!!!

    Johanna - jag vet faktiskt inte. Jag har varit en sån mamma som tagit för givet att den biten fungerat för mina barn. :-S

    Linda - ja du, ingen aning...

    Skrotis - vilken bra inställning av dagis! Här slarvas det som sagt massor med att dom är inne. Det heter ibland att barnen inte vill vara ute. Men om dom ställer frågan "vill du vara ute eller inne och pärla?" är det ju inte så svårt att räkna ut vad en tre, fyraåring väljer. Speciellt när dom i stort sett aldrig går utanför dagisgården.

    Och då har dom en stor härlig äng utanför grinden, går dom runt dagis och över vägen har dom hela skogen där. EN dag i veckan, om vi har tur, går dom i väg med dom större barnen... Treåringarna är inte alls iväg lika mycket då det ofta saknas personal...

    Jag föreslog att man skulle jobba mer över avdelningsgränserna för att kunna lämna barnen ute då. Det måste ju faktiskt underlätta för personalen att få barnen påklädda och klara. Nu är det blandat, vissa dagar är dom ute, vissa inne. Så som förälder är det fortfarande svårt att veta om man ska klä barnet för ute- eller innelek på morgonen.

    Maria - tack!!!
    Jag är av exakt samma åsikt när det gäller vintern. På vår stuga har dessutom magsjukan en förmåga att börja i slutet av oktober och hålla på in i mars... Extremt länge!

    Nä, vi kommer inte acceptera läget.
    Jag ska under nästa vecka kolla mer exakt hur allt kommer se ut och sen blir det samtal till rektorn. För egentligen vill vi ha kvar barnen på just den stugan.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...