måndag 21 februari 2011

Måndagslista ♥ och dagisfunderingar...

Jag sitter här och njuter av tystnaden. Så tyst det nu är med både en tv och en radio gåendes i bakgrunden, en låtande frys och ett tjutande drag i ventilationen.... ;o)

Jag har varit en sån där mamma som lämnat två barn i skolan (okej då, Tony lämnade dom) och sen lämnade jag Emilia på dagis. För en hel 6-timmarsdag! Vilken hemsk mamma jag är som gjorde min dotter lycklig!
För idag har jag fått höra att det är okej att ha sin barn på dagis max 15 timmar i veckan som föräldrarledig men mer är inte okej. För när hinner man träffa sina barn då...?

Vad tycker du? Är det fel att ha barnen på dagis 30 timmar i veckan som föräldrarledig? Motivera dig gärna...

Själv resonerar jag så att dels får barnet som är hemma den uppmärksamhet det större syskonet fick när det var litet. Jag anser inte det fel. Plus att mina barn har varit vana vid dagis när dom har fått syskon. Grabbarna gick på dagis enbart 15 timmar när jag var föräldrarledig och dom ifrågasatte varför dom inte fick gå mer. Dom hade ju redan sina rutiner och kompisar på dagis.
Däremot får dom vara hemma om dom vill det. Emilia var ledig över jul, för att jag ville det och pga alla dessa magsjukor på dagis. Det slutade med att hon var hemma en och en halv månad... Och grinade efter dagis till slut! Hon gillar sitt dagis.

Precis som grabbarna gillar sitt fritids och sina kompisar där.
För det är så, i alla fall här, att det inte är så mycket föräldrar med barn i samma åldrar hemma på samma vis som jag är. Vilket betyder att barnens kompisar är på dagis och fritids. Och självklart, öppna förskolan finns. Men det är oftast barn under två år som är där. Vilket inte ger det utbyte mina barn vill ha....

Visst, jag kan kanske roa mina barn mer hemma. Se till att aktivera dom mer. Men som jag skrev innan, en del handlar ju om dom rutiner och vänner som redan fanns på dagis.
Jag tror allt hade varit annorlunda om det inte alls var tillåtet med dagis/fritids som föräldrarledig för då hade det funnits fler barn hemma på ett annat vis...

Däremot har jag absolut ingenting emot föräldrar som har barnen hemma på heltid, tvärtom, jag är imponerad och önskar att jag var sån förälder jag med!!! Jag vet en mamma som har sina barn hemma och det låter som dom har så kul hela tiden och det pysslas och fixas och donas massor med barnen....

När våren kommer och det blir varmare ute älskar jag att vara ute på gården med barnen och äta mellis ute. Men just nu, mitt i vintern har jag svårare att roa dom... ;o)

Poängen jag skulle komma till med mitt babblande är väl att alla bör ha rätten att välja utifrån sina behov... Men jag tycker inte att man ska se ner på någon för att dom inte gör likadant som en själv!!!


Idag tänker jag dela ut lite mer .
Till Martina - för hennes fina inlägg!!!
Och till Skrotmamman - för att jag tror det behövs!
Till Sofia - som fick en extrem vecka förra veckan!
Och självklart till er andra som kan tänkas behöva det!

Avslutar så klart med en måndagslista... (råkade ju glömma den förra veckan...;o)
Måndagslistan kommer efter idé från JennyN.se för att peppa inför kommande vecka. Gör en du med vetja!

Idag måndag är jag glad för att
- Oskar tog beskedet om glasögon riktigt bra!
- Malin har badat i simhallen och gillade det!
- jag vågade mig på att bada själv med alla barnen och klarade det galant. Kommer garanterat bli en repris!
- tjejkvällen i fredags var sååååå lyckad!!!
- jag imorn ska iväg och träffa en person jag lääääänge velat träffa, Beckah!!!
- solen är framme mer och mer och gör mig glad i sinnet!
- jag har en underbar man och underbara barn
- mössorna som jag lyckades sy i stort sett själv blev en stor hit hos grabbarna!!!
- livet känns riktigt bra bara!

9 kommentarer:

  1. Jag har inte rätt till mer än 15 timmar i veckan här i huddinge kommun..Jag känner att det är tillräckligt både för mig och cazper..Han är på FÖRSKOLAN och tycker det är kul vill gå dit men är gärna hemma med mig o cazzandra om han får:)
    Men jag kanske hade tänkt annorlunda om jag fått ha honom mer?! svår fråga?..Nej jag e nöjd med 15 timmar och tycker det räcker men jag e än sån mamma som desvärre inte vill lämna bort sina barn inte ens till deras pappa..
    Men jag tycker ABSOLUT INTE att det är fel och ha sina barn längre upp till varje familj och ta ställning till det tycker jag!!

    SvaraRadera
  2. Veronica - jag kommer fortsätta säga dagis, även om man numera "ska" säga förskola. ;o)

    Och jo, jag var nog för det mesta nöjd med mina 15 timmar när jag bara hade dom att tillgå. Nu har ju vår kommun ändrat till 30 timmar sedan hösten -07 och numera är jag ju van vid dom. Men som sagt, vill Emilia vara hemma, eller om jag vill ha henne hemma så är hon hemma.

    Och jag tror du just förklarade varför du tycker att jag hinner så mycket mer än du gör. Jag lämnar ju barnen med Tony när jag tex. simmar.
    Han är ju förälder precis lika mycket som jag är. ;o)

    SvaraRadera
  3. Jag bor på gränsen mellan att få ha 15 resp 30 timmar på vårt dagis. Vi har valt att ha 18 timmar. Tre dagar/vecka 6 timmar/dag.

    Med 14 månader emellan så är det svårt att bära 2 barn (20 kilo) upp och ner i alla trappor överallt, tandläkare, läkare, BVC, veckohandla, städa, tvätta (panik för dammsugaren) vissa stunder har dagis fått agera "barnvakt".

    Men hemma torsd-sönd varje vecka allihopa. Tjejen fick 14 månader ensam med mamma. Hon hade gått på dagis 5 dgr/vecka om inte sonen blivit.

    Ibland får man även göra saker man inte tycker om. Om någon "går hemma" eller "går med förälder" (alternativt annat alternativ) ska man sen berätta för barnet att:
    - NUUUU börjar skolplikt. Varsågod och ställ in dig i ledet (bland de andra som gått förskola, dagmamma, varit hemma) och anpassa dig.
    - NU ska du flytta hemifrån. Du måste arbeta (få in pengar) och du måste betala hyra/avgift.

    Vissa saker måste man. Vissa saker kan man. Ibland är inte valet helt lätt. Men om barnet "skakar galler" och vill gå in på dagis som är stängt..........

    15 timmar är ok också. Men då borde man få välja. Skräckexempel finns med diverse konstiga regler för hurdana timmar, scheman och dagar som ska gälla... Vi får lämna 06.30 och ha till 12.30 om vi hellre vill det. 6 timmar/dag. max.

    SvaraRadera
  4. Jag säger också DAGIS linda!:)
    Men alla rättar mig och säger FÖRSKOLA,,,HEHE
    Jag måste ..(kanske) säga förskola eftersom jag jobbar på än!!
    hA DE BÄST!!

    SvaraRadera
  5. Jag säger alltid dagis, om vi inte talar med förskolevärlden OM just förskoleverksamhet. Då är det förskola.
    Men min ettåring går på dagis och säger dagis. Förskolan är för henne ÖF där vi är tillsammans.

    SvaraRadera
  6. Veronica - varför måste du säga förskola? Det är inte negativt att säga dagis! Det är lätt för barnen att säga och det är förknippat med nånting positivt. ;o)

    Skrotis - Väldigt bra inlägg!!!!

    Och jag säger knappt ens förskola i förskolevärlden. ;o)
    Det är så sjukt. Emilia går i förskolegrupp, men Oskar går i förskoleklass... Egentligen ingen skillnad... Men ändå så stor skillnad!!!

    SvaraRadera
  7. Ja du:)..annars får vi bassning!! Dagis inger tyvär inte samma repekt..Det sänker statusen på vårat yrke..säger min chef och arbets kamrater..

    Kort o gott jag JObbar på förskola men Cazper går på dagis_:)

    SvaraRadera
  8. OJ! Det var nog första gången jag hörde det... Men kan tänka mig att folk tänker så... Men nä, inte sjutton ser jag ner på någon mer för att den jobbar på dagis än på förskola... Helt sjukt!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...