torsdag 3 februari 2011

Magsjuka och hur beter man sig?

Natten har gått bra. Emilia fick feber igår efter att hon hade kräkts på kvällen och somnade kort efter det. Vi gav henne vätskeerättning till och börja med var femte minut och sen var tionde minut fram till tiotiden på kvällen.
Jag var upp flera gånger i natt för att ge mer vätska då hon själv varit törstig. Nu ligger hon och sover alldeles febrig. Har ätit och fått behålla en smörgås och även fått dricka proviva juice.
Nu återstår att se hur resten utvecklar sig. Både för henne och för oss andra. Hon har ännu inte varit på toaletten och gjort nummer två så i nuläget räknar vi att hon smittar fram till middagstid imorn kväll... Och sen är det väl en inkubationstid på upp till två dygn på det... :-S

Efter att ha läst inne hos Petra idag om det här med 48-timmarsregeln började jag fundera lite...
När man har flera barn på dagis samtidigt ska båda/alla vara hemma även om bara den ena är sjuk. Om man har skolbarn däremot ifrågasätts man om varför man håller dom hemma när det är ett syskon sjukt. Hur kommer det sig? Smittar ett dagisbarn mer än ett skolbarn? Eller handlar det om skolplikten?

Vi är inne på dag två när alla är hemma och är redan ifrågasatta om varför grabbarna är hemma. Då var ju dessutom Sebastian den som kräktes först. Även om det nu inte var på grund av magsjuka så känner jag att det är svårt att helt utesluta det. För man kan ju ha magsjuka och kräkas enbart EN gång. Så jag vill ta det säkra före det osäkra! Varför är det så svårt att förstå?
Och att jag har Oskar hemma? Jo, men han kan ju bära på smittan även om han inte blir sjuk. Och han har inte ens skolplikt!!!
Om Tony hade haft ett jobb hade han säkert varit hemma under gårdagen då natten till då var hemsk och vi behövde varandras avlastning under dygnet som gått... Annars hade nog han jobbat...

Vad tycker du? Och hur gör du/ni vid magsjuka? Är alla hemma eller bara den som är sjuk? Hur länge är ni hemma? Är ni bara hemma då eller går ni i affärer och fikar?

Själv hade jag dåligt samvete när jag tog med Oskar och Malin upp till ica igår för att handla till Emilia...

6 kommentarer:

  1. Är en sån därr hemsk person:)..Kräks min son bara en gång på natten när jag jobbar chansar jag att lämna honom och se om dom ringer från förskolan,
    Om det upprepas så e han hemma en dag..
    Min sambo går till jobbet och jag skulle nog hålla syrran hemma när hom börjar dagis mest för det känns jobbigt att lämna,,
    FY MIG

    SvaraRadera
  2. Jag håller alltid mina barn hemma 48 h efter sista kräkningen/diarré. Magsjuka smittar så rejält och jag skulle vilja att andra föräldrar gör som jag, men så är det ju uppenbarligen inte. Däremot har mina minsta vart dåliga i magsjuka, och den stora som går på annan ort inte visat nåt, då har hans lärare velat att han ska komma till skolan. så det är med syskonreglen är väl sisådär anser vissa. MEN jag tycker att det är viktigt! Och alltid 48 timmar innan friskförklaring.

    SvaraRadera
  3. Min undran då är varför man gör så när man vet att magsjuka är otroligt smittsamt och dessutom smittar i upp till 48 timmar efter sista kräkningen/diarrén?

    På vår förskola har det nästan i ett gått magsjuka sen i slutet av november... Det är inte kul... I det läget underlättar det ju inte direkt om det dessutom kommer tillbaka barn som är magsjuka. För tyvärr finns det såna på hos oss med...

    Hur tänker du den dagen ditt barn är tillräckligt stort för att själv säga på dagis "jag kräktes i natt/igår"?

    SvaraRadera
  4. Undrar också varför... kan inte låta bli - och facebook är fullt av statusar som säger "oops nu kräks vi hela familjen" och "men oj vad friska vi är efter 12 timmar så vi sticker ut på stan - så mysigt"... vad man då inte tänker på är att man SMITTAR... och ja du kommer att träffa på nyfödda, hjärtsjuka, andra som har nedsatt immunförsvar osv - är det okej???

    När är det okej att smitta andra? För att man är bekväm - eller för att man anser sig vara viktigare än andra???

    För det är ju det det handlar om tyvärr - jag förväntar mig att folk som vet att de smittar INTE är i affären och klämmer på frukt och matvaror - som jag sen ska köpa... om jag i min tur blir sjuk, blir mina barn, mina anställda, min hjärtsjuka mamma osv sjuka... jag kanske träffar på nån som är gravid, eller någon som har en nyfödd...

    INGEN gillar magsjuka - och näe - jag vill inte ha det i "present" av någon som är för rastlös för att hålla sig hemma de få timmarna!

    SvaraRadera
  5. =) är vi sjuka är vi hemma.punkt.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...