lördag 1 januari 2011

Den vita julen blev till fyrverkeri...

En liten fundering så här när både jul och nyår har passerat...

Skrev ju innan jul om det där med en vit jul och vad jag tyckte om det.
Jag tycker fortfarande inte att nolltolerans är viktigt, däremot att dricka lite och förståndigt om man dricker.
Jag tycker fortfarande att det är hyckleri att dricka alkohol med max 2,25% som ett ställningstagande. Det går att bli full på 2,25:or med. Och en vit jul är väl ändå helvit = ingen alkohol? Eller?

Och nu till det jag ville komma till... Hur blev nyår? Ni som valde att ha en "vit jul", drack ni max 2,25%-igt även på nyår?
Tänkte ni lika mycket på alla barn som far illa då?
Eller var nyår till dom vuxna så man tänkte inte på barnen?

Hur gjorde du/ni? Om ni gjorde olika på jul och nyår, vad var skillnaden och varför?

Jag har ytterligare en fundering angående nyår....
Är det nån som kan förklara hur man som förälder tänker om man låter sina barn tända smällare och raketer? Jag har under helgen sett barn i nedre tonåren med påsar med små raketer som dom sprang runt och sköt i väg. Jag har även sett föräldrar ute med sina barn som låtit barnen tända på, under uppsikt.
Varför gör man så???
Published with Blogger-droid v1.6.5

6 kommentarer:

  1. Vi är allid en helnykter förälder när barnen är närvarande. Vi tycker det är viktigt att dom har någon att ty sig till. Men resten av sällskapet drack.

    SvaraRadera
  2. Här dricks det mycket förståndigt = lite - men gott och inte till berusning! Jul samma som nyår!

    Jag tänkte på dig när Mats Thelin hade skrivit i sitt gästinlägg - att man ska spara spriten till krogen - och kan tycka att han har rätt i det - men allt måste ju ske med måtta och reson när barn är med... kan man inte det - ja då kan man vänta tills man kommer till krogen!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är den första som erkänner att jag är inkonsekvent ;-) Jag hade gärna smuttat på ett glas rött, under hela middagen.
    Å andra sidan drack jag inget vin när barnen lagt sig. Hade gubben varit med så hade vi nog varit som tidigare. Sparsamma.

    Anledningen till att jag "behandlar" jul och nyår olika är för att julen är för mig en barnens högtid. Det är de som längtar mest (bortsett från Linda ;-)) och pratar om tomten, granen, julklappar...... själv kan jag strunta helt i klapparna. Jag gillar maten, främst det kalla julbordet. Tomte ordnar jag för barnens skull (och lite roligt är det)

    Medan nyår mest är något "som händer". Det blir ju ett nytt år, oavsett vad. Men jag kan nämna 3 nyår jag haft sista deceniumet. 1999/2000, 2006/2007, 2010/2011. Så jag firar inte nyår särskilt ofta. Har varit barnvakt flera gånger då, eller så har mannen jobbat.

    Men jag skulle aldrig bli full i mina små barns närhet. Och inte när de är äldre, tonåringar heller. (Hur kan jag då föregå med gott exempel?)

    Jag såg min mamma/pappa onyktra första gången när de fyllde 50 (jag var 20 resp 23)

    Men jag kommer säkert bryta mot detta senare i livet ;-) Men vi brukar sällan "supa", men ett glas vin är gott.

    SvaraRadera
  4. julen var helt vit här hemma, ingen va sugen på vin eller snappsar. det va inte så att vi valde bort alkoholen för barnen skull, hade vi varit sugna hade vi nog tagit oss ett glas. allt handlar ju om sunt förnuft.
    nyår drack vi ett par glas vin =) inget fel med det tycker jag så länge man har allt under kontroll.
    och att barn skjuter raketer kan jag verkligen inte förstå!!!

    SvaraRadera
  5. Ja, jag kan förstå det där med att man väljer att vara nykter för barnens skull, eller för sin egen skull. Och här blev julafton nykter så när som på ett glas 2,25% glögg till Kalle. Det bara blev så.

    På nyår drack jag två glas vin till den underbara middagen. Och Skrotis - hade dom haft rött hade jag delat det med dig! Men jag resonerade inte annorlunda för att det var nyår. Men det är jag. Och det är därför jag är nyfiken på hur andra resonerar.

    Och det där med fyrverkerierna IHOP med barnen förstår jag inte alls. Visa dom gärna, men på behörigt avstånd, och samma där, nyktert!!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...