söndag 19 december 2010

En vit jul!

Ja, utomhus kommer det bli en vit jul, helt klart!

Men inomhus? Nä, inte här hemma.
Var nyss inne och kikade hos Annki där hon skriver så otroligt bra om det här med en vit jul och gruppen som finns på facebook.
Jag har flera gånger reflekterat över att den cirkulerar men inte läst så mycket om den. Jag valde däremot på en gång att inte gå med i gruppen.

Efter att ha läst Annkis inlägg var jag in på sidan Vit jul och läste.
"Ta ställning du med och skippa alkoholen i år! Om du kan lova att avstå alkohol över 2,25% under julafton, juldagen och annandagen räknas det som ett ställningstagande."
Så om jag dricker sju 50cl öl eller cider i styrkan 2,25% istället för en 2cl snaps och ett glas vin på 25cl så är det bättre???
Jag förstår baktanken med kommentaren men samtidigt är det inget som säger att barnen i ett hem med föräldrar som bara dricker alkohol med max 2,25% har det bättre än mina barn som har föräldrar som kommer dricka lite vinglögg till Kalle Anka, kanske en liten snaps till sillen och ett eller två glas vin till maten. Vill maken dessutom ta en whisky till kaffet på kvällen så är det helt okej!
Att välja att dricka alkohol med lägre alkoholhalt garanterar inte en nyktrare jul för barnen!

Det är klart jag inte tycker att man ska supa och festa sig full när man är tillsammans med sina barn men jag tycker att det är okej att båda föräldrarna tar sig ett glas vin eller två samtidigt!

Här hemma dricker vi inte alkohol jämt och ständigt utan nån gång då och då. Ibland kanske det blir två dagar två helger på raken, men sen kan det lika gärna dröja en månad innan vi dricker alkohol nästa gång. Visst händer det att vi blir ordentligt fulla, men inte inför barnen!
Det handlar ju faktiskt om att dricka med sunt förnuft!

Hur ställer du dig till det här med en vit jul? Är det okej att dricka med måtta under julhelgen?
Och varför är det viktigare att vara nykter under julhelgen än under de 362 dagar som är kvar av året?

10 kommentarer:

  1. Underbar skrivet!!! Håller med dej fullständigt!!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker det är lite sjukt... Varför vara nykter tre dagar om året bara liksom? Och dessutom varför isf dricka upp till 2,25% alkohol då? Då är man inte nykter i mitt tycke!

    Och tack!!! <3

    SvaraRadera
  3. jag tycker att det är viktigare att vara nykter på julen just för att julen för mig är till för barnen, jag tycker att det är okej att dricka lite grann men inte så man blir onykter när barnen är vakna, sedan får man väl göra som man vill...
    men så länge barnen är vakna då anser jag att man ska vara nykter

    SvaraRadera
  4. Jo, visst är julen för dom små. Men det är ju påsk och midsommar med och då är det inte samma klagomål på att folk dricker alkohol. Och jag håller med, ska man dricka större mängder kan man göra det när barnen sover. Men jag tycker fortfarande det är okej med en glögg till Kalle och ett glas vin till maten.

    Men viktigast av allt är att ALLA är nöjda!

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet - jag funderade själv på det häromdagen - det är ju en enorm skillnad att dricka så mycket att man "dricker sig till personlighetsförändringar" som barn ser och upptäcker - än att ta en snaps till sillen... dessutom tål en del alkohol - andra inte...

    Jag tänkte faktiskt skriva om det häromdagen, för när jag planerar vår jul kretsar den kring barnen, mat och trivsel - men hos en av mina första långvariga pojkvänner när det skulle firas jul var hela planeringen kring spriten... ???!!! - sen köpte man lite, lite mat... och sa att man inte hade pengar till julklappar??? men spritförrådet var enormt... och det dracks hela julen... jag kommer från helt andra traditioner och sen ville jag inte fira jul där fler gånger!

    Det är en enorm skillnad på att dricka lite till maten - och att vara påverkad! Givetvis önskar jag alla barn som har barn med föräldrar och släkt som dricker för mycket en vit jul!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj, vad sjukt! Själv kom jag på igår kväll att vi kanske borde komma ihåg att handla vinet om vi ska ha nåt till jul... Mat och godis och godis är det planerat massor för! ;o)

    Precis, det är som du säger en väldigt stor skillnad på att dricka så mycket att personligheten förändras.

    Och klart man önskar barn med föräldrar som dricker för mycket en vit jul, men å andra sidan, man önskar dessa barn vita dagar året om...

    SvaraRadera
  7. Ja - det var verkligen en konstig jul... för mig som kom från gamla "rejäla" traditioner så blev det helt underligt att man drack när det fanns barn där - att man slängde fram en plastbytta med sillsallad till 15 personer, ej julost, en liten, liten skinka, och några sillburkar - thats it... men se spriten - den var planerad in i minsta detalj... suck! Och då saknades det inte pengar...

    Sen behöver man inte vara barn för att må "dåligt" av att någon luktar sprit eller får personlighetsförändringar - det gör även jag eftersom mitt ex hade alkoholproblem...

    SvaraRadera
  8. Petra - det låter som en mardrömsjul!
    Och javisst, alla kan må dåligt av onyktra, oavsett om man är vuxen eller barn!
    Det finns nog mååånga vuxna som bävar inför julen av samma anledning som barnen...

    Maria - jag har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att jag nog inte riktigt står för det jag skrev till dig om dricka större mängder när barnen sover... Visst är det bättre att dricka då och inte inför barnen, men å andra sidan, vad händer om barnen vaknar och är rädda, har drömt mardrömmar eller nånting annat, är man som förälder kapabel att trösta efter bästa förmåga då? Jag håller med i att det är bättre att festa när barnen sover, men vill man festa ordentligt kan man lika gärna vänta några dagar och skaffa barnvakt ist.

    SvaraRadera
  9. Självklart tycker jag att det är ok att dricka "med måtta" under julhelgerna. Att avge någon form av nykterhetslöfte bara för att det är jul (för barnens skull) låter lika klokt som att "vi fortsätter att vara gifta och bo ihop för barnens skull".....

    Trots detta kommer vi att ha "en VIT jul". På Skrot-vis. Sitter och skriver ihop ett inlägg kring detta (att publiceras julaftons kväll)

    Har äntligen hittat "förbloggar-funktionen" och tänkte skriva i ordning lite som kan kicka ut "av sig själv" under julen :-)

    SvaraRadera
  10. Jag upplever det nästan som att det där med att julen ska "vara vit" fått lite fel vinkel. Det är ju inte alkoholen i sig som är problemet utan att en del människor har svårt att hantera den. Jag anser att barn inte hör hemma bland berusade människor oavsett vilken dag på året det är. Det behöver inte innebära att man aldrig kan dricka lite vin till maten eller att man inte njuter av ett par muggar starkvins glögg på julafton. Det är när man inte klarar av att hålla sig till rimliga mängder som barnen blir lidande.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...