onsdag 3 mars 2010

Repris då...

Jaha... Så har man gått in i v20 igen. Är idag v19+1. Har ju redan hunnit med det en gång. ;o) På tisdag har vi äntligen kommit fram till halvtid iaf! Skönt...

Mår helt okej. Fortfarande en hel del huvudvärker men inte mer än så. Fogarna lever sitt eget lilla liv men jag börjar bli van...

Idag har grabbarna och Tony varit med farmor och farfar på Vasamuséet medan jag och Emilia har varit i Handen med Sofia och hennes grabbar. Det va meningen att vi skulle ha tagit en tur till morfar men han blev sjuk. =(
Fast vi fick en bra dag iaf. Jag har förälskat mig i en söt liten vit plyschdress med grön groda på ryggen! ;o)

Imorn ska jag till sjukgymnasten och Emilia till bvc. Därefter ska vi få ny ytterdörr här hemma. Vi har beställt en säkerhetsdörr. Nu hoppas vi att den ska stänga ute lite mer av alla ljud från porten med...

Jo, förresten... Idag har Emilia och Sebastian fått känna på små härliga sparkar... Oskar va för feg för att känna. Men det kommer säkert...


V20
Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...