söndag 21 februari 2010

Skum mage och ny vecka...

Emilias mage är knas. Riktigt hemskt lös är hon. Vet inte om hon fick bakslag å lite mer magsjuka av att vi glömde koka alla hennes nappar eller om hon bara har fått extremt känslig mage efter magsjukan...
Förra året fick hon ju jättekänslig mage efter en magsjuka och det höll ju i sig flera månader... Vi får ta bort vällingen och byta ut maten till magvänlig mat och se vad som händer. Oavsett så får hon vara hemma ett par dagar till i alla fall...

Igår på dagen var vi bara hemma. Eller nästan. Va en sväng upp till centrum. Va in på Camillas kläd och leksaksförmedling och shoppade lite... För ovanlighetens skull hade jag tid att gå och kika i lugn och ro. Slutade med 4 t-shirts till Sebastian, 1 t-shirt till Oskar, 1 top, 2 tunikor, 2 par byxor och 2 par jättefina hängselklänningar till Emilia och 3 mammatoppar till mig. Allt detta för 250:-. Känns ju bara lite bra. ;o) Och jo, ett par vita tunnstickade babybyxor i storlek 68 som jag inte kunde låta bli.

I övrigt va vi hemma. Gjorde inte så mycket. Det blåste hårt och snöade massor så det va inte direkt läge att gå ut...

Kvällen avslutades med melodifestival och en film.

Idag är som sagt Emilia dålig i magen och får vara inne. Plus att det va -14,7 grader när vi gick upp. Men strålande solsken och vackert ute!!! Massor med ny vacker snö!!!

Oskar är på kalas hos en dagiskompis idag, Sebastian och Emilia har passat på att spela på datorn och jag mumsar godis. Min snälla vän Bettan har varit på kryssning och kom med en påse djungelvrål, en stor liten låda sura vingummin och det bästa av allt, en burk pingvinlakrits!!!! Sååååå himla gott!!!!!!

Idag går jag in i ny vecka också. v19+0 idag. Känns spännande! Halvtid nästan! På torsdag är det dags för ultraljud. Får se om dom ändrar på beräknat förlossningsdatum då...
Apropå det... Johannah kom med en kasse med saker till mig idag... En ny mössa till Sebastian från Pumpalot som jag hade beställt och dessutom BabyBjörn-bärselen hon har sålt till mig och med på köpet fick vi en hoppgunga med. Va såååå mysigt att titta på sakerna. Så fin bärsele har inte nån av dom andra barnen haft!!! Synd bara att det är såååå lång tid kvar till den får användas....

V20
Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.



Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

3 kommentarer:

  1. men hallå hur kunde du gå om mig bara sådär =/ jag är i v 18+0 idag enligt rul, hoppas jag får tillbaka mitt gamla datum på torsdag känns såååå segt!!!!!

    SvaraRadera
  2. Men du, vad är det som säger att inte jag blir av med lika mycket tid på Rul?

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...