torsdag 21 november 2013

Recept Saffransrulltårta med apelsinchokladfyllning

Delar med mig av ännu en favorit med saffran i. Den här gången är receptet hittat i icas recepthäfte som finns i butiken.

Saffransrulltårta med apelsinchokladfyllning

 Botten
•1/2 g saffran
•1/2 dl vatten
•3 ägg
•1 1/2 dl strösocker
•2 dl vetemjöl (2 dl motsvarar 120 g)
•1 tsk bakpulver

Fyllning
• rivet skal av 1 apelsin
•50 g mörk choklad (70%)
•250 g mascarpone
•1/2 dl florsocker

1. Sätt ugnen på 250˚C.
2. Botten: Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna ca 30x40 cm (för 15 bitar). Smörj det med lite smör.
3. Stöt saffranet med en tsk av sockret i en mortel. Koka upp vattnet och blanda det med saffranet. Låt det svalna.
4. Vispa ägg och resten av sockret pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner det och saffranet i äggsmeten.
5. Bred ut smeten jämnt i långpannan. Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.
6. Strö lite strösocker över kakan. Stjälp upp den på ett bakplåtspapper på ett galler. Dra försiktigt bort papperet som kakan gräddats på. Låt kakan kallna.
7. Fyllning: Skölj apelsinen, riv skalet fint och chokladen grovt. Rör ihop mascarpone med florsocker, apelsinskal och choklad. Bred crèmen över kakan och rulla ihop den från långsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du kikat in.

Jag svarar i första hand på kommentarer här i min egen blogg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...